Alles over de RC auto, ook voor beginners

De radiografische auto: Een beknopte historie

Voor de voorloper van de radiografische auto gaan we zo'n 60 jaar terug in de tijd. Kleine motoren, geschikt voor de modelbouw, werden voor het eerst ontwikkeld in de jaren '40. Deze motoren werden onderandere gemonteerd op een klein drie of vier wielige chassis.voorloper van de radiografische auto Een dergelijke modelauto was niet van afstand bestuurbaar. Om de modelauto toch te kunnen laten rijden werd een ovaal circuit ontwikkeld. Wanneer de modelauto eenmaal op gang was, volgde deze zonder problemen het circuit totdat de tank leeg was. De snelheden van deze auto's konden oplopen tot 113 km/h.

Eind jaren zestig kwam de eerste radiografische afstandsbediening beschikbaar. Met deze systemen was het mogelijk een servo of meerdere servo's van afstand te besturen. Via een servo of de servo's kon nauwkeurig de besturing en/of gas/rem geregeld worden. Vanaf dat moment was het mogelijk een radiografische auto zeer nauwkeurig over een uitgezet circuit te sturen, vergelijkbaar met een normale auto.

Tamiya, een radiografische auto voor iedereen

tamiya radiografische auto Tamiya, bekend van de zeer gedetailleerde statische modellen, zag toekomst in radiografische auto. Tamiya ontwikkelde een aantal zeer mooie radiografische auto's, die helaas te kwetsbaar waren voor serieus gebruik. Ondanks de relatief hoge aanschafprijs gingen de modelauto's als warme broodjes over de toonbank. Na verloop van tijd ging Tamiya minder aandacht besteden aan de detaillering en werd de aandacht verlegd naar de praktische bruikbaarheid van de radiografische auto. De ontwikkeling bleef niet stil staan. Dit had tot gevolg dat min of meer realistische wielophanging zijn intrede deed, werden de elektromotoren krachtiger, werden de accu's beter en kwamen er betere banden beschikbaar. Door de gebruikte materialen ging de auto minder vaak stuk en was de modelauto makkelijker te onderhouden en te verbeteren.

Radiografische modelauto's voor wedstrijd gebruik

Tamiya modelauto's waren leuk om mee te rijden. Maar de radiografische auto's geschikt voor serieus wedstrijd gebruik waren afkomstig van Amerikaanse en Europese fabrikanten. De Engelse firma Schumacher Racing introduceerde het kogeldifferentieel voor de radiografische auto. Tot dan toe was een starre achteras gebruikelijk. Deze ontwikkeling zorgde voor een makkelijker rijdende auto zichtbaar snellere rondetijden, met name op de meer technische circuits. Halverwege de jaren 80 nam het rijden en racen met de radiografische modelauto enorm in populariteit toe en is vanaf die tijd alleen maar toegenomen.

Vierwiel aangedreven tourwagen schaal:1/10

Tamiya BMW E30 Schnitzer tourwagen In de jaren '90 zorgde de introductie van de radiografisch bestuurbare tourwagen schaal:1/10 voor een nieuwe toename in populariteit. De introductie van deze radiografische auto zorgde tevens voor een grote rivaliteit tussen de modelauto fabrikanten. Elke fabrikant heeft een tourwagen schaal:1/10 in zijn assortiment

HPI Tamiya en X-ray produceren de betere in Nederland verkijgbare radiografische auto in de tourwagenklasse.