De nitro motor van mijn RC auto start niet: Oorzaken en oplossingen

De nitro motor van een RC auto mag dan klein zijn, maar kan pittig presteren. Als hij start. Wat hij meestal doet. Echter, als een nitro motor ineens besluit: 'ik start niet', dan is het soms even zoeken naar de oorzaak waarom niet.

Een nitro motor is geen gecompliceerd stuk techniek. Maar wel een gevoelig stukje techniek, dat vereist dat alle onderdelen in goede staat verkeren en juist afgesteld zijn.

Uiteraard speelt ook de staat van de motor een rol. Een bijna versleten motor met nog maar een lage compressie, zal namelijk vaak ook niet zo vlot meer willen starten.

Wat de nitro motor nodig heeft om te starten

Om de oorzaak waarom je nitro motor niet wil starten makkelijker te kunnen vinden, is het handig te weten hoe een nitro motor eigenlijk werkt.

Uitvinden waarom een nitro motor niet wil starten, is eigenlijk namelijk niets anders dan mogelijke oorzaken onderzoeken en afvinken. Je houdt dan als het goed is vanzelf de oorzaak van het probleem over.

Een nitro motor heeft slechts 2 dingen nodig om de kunnen starten en te kunnen blijven lopen, namelijk:

  1. Een goed werkende hittebron om brandstof op tijd tot ontbranding te kunnen brengen, ofwel een goed werkende gloeiplug.
  2. Een constante aanvoer van een juiste verhouding van lucht en verse brandstof.

Je gloeiplug starter en gloeiplug controleren

Om een koude nitro motor en gloeiplug een handje te helpen, heb je een gloeiplug starter nodig.

Wat je dan ook als eerste moet controleren als je nitro motor niet wil starten is:

  1. Of de accu van je gloeiplug starter nog voldoende stroom bevat om de gloeiplug te laten gloeien. Dit doe je door een gloeiplug met de hand een stukje in de gloeiplug starter te duwen. De spiraal in de gloeiplug zou nu direct zichtbaar oranje moeten oplichten. Gebeurt dat niet, dan is de accu van je gloeiplug starter leeg. Of de gloeiplug stuk. Als de gloeiplug niet oplicht, doe deze test dan ook altijd nogmaals met een andere gloeiplug.
  2. Wat je als tweede moet controleren, als de accu van je gloeiplug starter in orde blijkt te zijn, is: Of de gloeiplug die in je motor zit nog goed is. Draai, om dat te controleren, de gloeiplug uit je motor en duw deze met de hand een stukje in de gloeiplug starter. De gloeiplug zou nu direct oranje moeten oplichten. Gloeit de plug niet vrijwel direct oranje op, of gloeit hij slechts vrij zwak of helemaal niet? Vervang deze gloeiplug dan voor een nieuwe.

Zodra je gecontroleerd hebt of de accu van je gloeiplug starter nog voldoende stroom bevat, en gezien hebt dat je gloeiplug in orde is, dan is bij deze al aan één voorwaarde voldaan om een nitro motor te kunnen laten lopen.

Teruggaan naar wat je gebruikte toen de motor nog goed liep

Voordat we verdergaan naar de tweede en laatste voorwaarde, waar aan voldaan moet worden om een nitro motor te laten lopen, eerst dit:

  1. Wees er zeker van dat je verse brandstof in je tank hebt. De brandstof die je in nitro motoren gebruikt is niet heel lang houdbaar. Zeker niet wanneer je de brandstof niet in een goed afgesloten ondoorzichtig blik in een donkere droge ruimte bewaard hebt.
  2. Wees er zeker van dat er niets veranderd is aan gloeiplug, brandstof of afstelling van de carburateur, sinds de vorige keer dat je de auto goed startte en ermee gereden hebt.

Want wanneer je bijvoorbeeld verse brandstof gekocht hebt, met een ander nitro percentage dan de vorige voorraad brandstof die je had, dan zul je wellicht de afstelling van je carburateur aan moeten passen.

Probeer daarom ook, zeker wanneer je niet nog zo heel veel verstand hebt van nitro motoren, qua gloeiplug, brandstof en afstelling van de carburateur, zo dicht mogelijk te blijven bij wat je gebruikte toen de motor goed liep.

Heb je geen flauw idee meer wat je toen gebruikt hebt? Pak dan de handleiding van je RC nitro auto, en de handleiding van de nitro motor die erin zit erbij, en begin gewoon weer volledig bij de fabrieksinstellingen.

Waarbij je niet alleen teruggaat naar de fabrieksinstelling van de carburateur. Maar tevens weer de gloeiplug monteert en het percentage nitro in de brandstof gaat gebruiken die de fabrikant aanbeveelt.

En monteer tevens een origineel schoon luchtfilter op je carburateur. Want de nitro motor heeft ook schone lucht in de juiste hoeveelheid nodig om te kunnen starten en te kunnen lopen.

Alleen op deze manier kun je dan namelijk voor jezelf een situatie creëren, waarin jouw nitro motor gegarandeerd zou moeten lopen.

De brandstof toevoer controleren

Om te kunnen lopen heeft een nitro motor een ononderbroken aanvoer van verse brandstof nodig. Brandstof die de motor zelf aanzuigt, zodra de zuiger op en neer beweegt in de cilinder.

Of de motor goed brandstof aanzuigt, controleer je door de uitlaat dicht te houden, de gashandel in te drukken op de zender en aan het koord van de trekstarter te trekken. Als je dan de brandstof door de brandstofleidingen ziet lopen, is de brandstoftoevoer dik in orde.

Brandstof mengsel controleren

Als de gloeiplug van je motor werkt en de brandstofaanvoer naar de motor goed is, dan zou de motor moeten kunnen starten. Tenminste, als de verhouding lucht en brandstof die de motor inkomt juist is.

En precies daar zorgt de carburateur voor. Als de motor nog steeds niet wil starten, dan mankeert er zonder meer iets aan de afstelling van de carburateur.

Maar wat? Daar kom je achter door te proberen de motor te starten en even door te blijven starten. Vervolgens draai je de gloeiplug uit de motor en bekijk je hem:

  1. Is de gloeiplug nat? Dan krijgt de motor teveel brandstof en te weinig lucht. Je zult de hoofdsproeier (high speed needle) van de carburateur dan een kwartslag tot een halve slag dicht, dus rechtsom, moeten draaien.
  2. Is de gloeiplug droog? Dan krijgt de motor te weinig brandstof en teveel lucht. Je zult de hoofdsproeier van de carburateur dan een kwartslag tot een halve slag verder open, dus linksom, moeten draaien.

Als de motor te lang teveel brandstof krijgt, dan lijkt de compressie soms ineens een stuk forser geworden te zijn. Tot een niveau waarbij het bijna onmogelijk wordt om de trekstarter nog te bedienen.

Slim is dan om de motor even van het teveel aan brandstof te ontdoen.

Draai hiertoe de gloeiplug uit de motor, houd de auto op zijn kop, geef volgas met de zender en trek een aantal keren aan de trekstarter. Het teveel aan brandstof zal nu via de opening van de gloeiplug uit de motor druppelen.

Draai vervolgens de gloeiplug weer in de motor en zorg dat de motor wat minder brandstof krijgt, door de hoofdsproeier en de opneemsproeier op de carburateur verder dicht te draaien. Probeer vervolgens opnieuw om je nitro motor te starten.

Wil de motor nu nog steeds niet starten, draai dan de opneemsproeier ( low speed needle) eens wat verder open, of wat verder dicht. En kijk of de motor dan wel wil starten.

De opneemsproeier zorgt namelijk voor de juistheid van het brandstofmengsel tot ongeveer half gas. En dus ook voor het brandstofmengsel bij het starten. Een afstelling van de opneem sproeier die niet correct is, zou dan ook het verschil kunnen betekenen tussen een nitro motor die niet start en een nitro motor die als een zonnetje start.

Slaat de motor steeds af als je volgas probeert te geven? Draai dan de hoofdsproeier in eerste instantie een stukje verder open. Maar onthoud goed, hoeveel verder je 'm open draait. Zodat, wanneer volgas geven dan nog steeds niet lukt, je tevens kunt bekijken wat er gebeurt als je de hoofdsproeier iets verder dicht draait.

Inmiddels zul je begrepen hebben, dat als een nitro motor niet start, er best heel wat mogelijke oorzaken zijn waarom een nitro motor niet wil starten. Belangrijk is dan ook om vooral je geduld te bewaren en op je gemak alles te controleren, om vervolgens het starten opnieuw te proberen.