Hoe je een RC nitro motor het best kan starten na lang stilstaan

Hoe een nitro motor starten die lang niet gelopen heeft? Een vraag die je je vanzelf wel eens zou kunnen gaan stellen zodra het motortje na een aantal vruchteloze pogingen weigert om aan te slaan.

De redenen waarom een nitro motor niet wil starten kunnen divers zijn. Waarbij in dit geval het stilstaan er wel eens de oorzaak van zou kunnen zijn.

Voordat je de nitro motor probeert te starten

Slechts de brandstoftank vullen met verse brandstof en daarna direct proberen om de motor te starten, leidt zelden tot het succesvol starten van een nitro motor die lang stilgestaan heeft.

Tenzij je, voordat je de auto wegzette, iedere druppel brandstof uit tank, brandstofleidingen en carburateur verwijderd hebt.

Meestal gebeurt dat echter niet. Misschien dat de moeite genomen wordt om de tank leeg te maken en wat After run olie in de motor te laten lopen. Maar daar zal het doorgaans dan ook wel bij blijven.

Om deze reden is het dan ook aan te raden eerst te bekijken of alles wat de motor nodig heeft om te kunnen starten ook inderdaad aanwezig is. Een nitro motor heeft om te kunnen starten en te kunnen lopen nodig:

  1. Een hittebron, in de vorm van een goedwerkende gloeiplug.
  2. Lucht.
  3. Een constante aanvoer van brandstof, in de vorm van een tankje verse nitro.

Gloeiplug controleren

Of de gloeiplug goed werkt, kun je eenvoudig controleren door:

  1. De gloeiplug met een gloeiplugsleutel uit de motor te draaien. Maar je kunt er ook gewoon een dopsleutel van 8mm voor gebruiken.
  2. En vervolgens de gloeiplug in je gloeiplug starter te duwen en te bekijken of de gloeidraad direct mooi oranje oplicht.

Zorg er bij deze controle uiteraard wel voor dat de accu van je gloeiplug starter goed opgeladen is. En wees er zeker van dat je de juiste gloeiplug gemonteerd hebt. Eén die past bij de motor die je hebt en bij de brandstof die je gaat gebruiken om 'm te starten.

Luchtfilter controleren

Of de nitro motor voldoende lucht kan krijgen, is eenvoudig te controleren door even een blik op het luchtfilter te werpen. Als het luchtfilter schoon is, dan mag je ervan uitgaan dat de motor voldoende lucht zal krijgen. Is het luchtfilter vuil? Vervang hem dan.

Brandstoftoevoer controleren

De laatste controle die je moet uitvoeren voordat je een nitro motor gaat starten is: bekijken of de brandstoftoevoer wel naar behoren werkt.

Dit kun je simpel doen door de brandstoftank te vullen met verse nitro, vervolgens de brandstofleiding los te maken van de uitlaat en op de brandstofleiding te blazen.

Als de brandstoftoevoer in orde is, dan zul je brandstof naar de carburateur zien stromen.

Zender, ontvanger en accu's controleren

Om de motor te kunnen laten lopen, gas te kunnen geven en te kunnen rijden met de auto, heb je uiteraard je zender nodig. Slim is dan ook om voor de zekerheid even te controleren of je zenderaccu en ontvangeraccu goed geladen zijn.

De meeste zenders en ontvangers werken ook met gewone penlite batterijen. Uiteraard zou je ook die kunnen gebruiken om je zender en ontvanger direct van stroom te voorzien. Zo hoef je niet eerst te wachten totdat de accu's van zender en ontvanger geladen zijn.

De nitro motor starten

Zoals je wellicht weet, bevindt de smering voor de motor zich tevens in de brandstof. En wel in de vorm van olie. Dat betekent, dat wanneer er zich geen brandsof in de motor bevindt, de motor ook geen smering krijgt.

Het is dan ook aan te raden, om voordat je gaat proberen de motor te starten, de motor eerst even wat smering te geven.

Dit doe je door het luchtfilter te verwijderen en de gloeiplug uit de motor te draaien. Zet de gasservo op volgas stand en druppel wat After run olie voor nitro motoren in de motor. Laat vervolgens ook wat druppeltjes olie door het gat van de gloeiplug op de zuiger vallen.

Trek vervolgens rustig aan de trekstarter en voel of de motor soepel ronddraait en luister of hij zachtjes ploft. Dit ploffen wat je hoort, als je rustig aan het startkoord trekt, betekent dat de motor nog gezond is en hoogst waarschijnlijk nog voldoende compressie heeft. In elk geval voldoende om nog te kunnen lopen.

Monteer vervolgens de gloeiplug en het luchtfilter weer.

Hiermee is de motor klaar om gestart te kunnen worden. Op één ding na. Namelijk: de aftelling van de carburateur. Heb je de auto zelf de vorige keer goed lopend weggezet, dan zul je om de motor te kunnen starten wellicht de hoofdsproeier 1/8 tot 1/4 slag verder open moeten draaien. Waardoor de motor wat makkelijker zal starten.

Weet je niet of de motor voorheen goed liep? Probeer dan één keer om de motor te starten. Lukt dat niet, stel de carburateur dan eerst terug naar de fabrieksinstelling, voordat je de motor opnieuw probeert te starten.