Hoe werkt een nitro RC motor?

Precies weten hoe een nitro RC motor werkt, helpt je onder andere bij het optimaal laten presteren van je nitro motor. Maar ook bij het oplossen van startproblemen bij een nitro motor.

De nitro RC motor kan gerust een technisch wondertje genoemd worden. Want het vermogen dat dit kleine motortje per cc cilinderinhoud leveren kan, daar komt zelfs een Formule 1 auto niet eens bij in de buurt.

Wat gebeurt wanneer in een RC nitro motor?

Een nitro motor is een tweetakt motor. Tweetakt betekent dat er bij iedere volledige omwenteling van de krukas een verbranding van brandstof plaatsvindt. Waarbij de zuiger in de cilinder beweegt tussen het hoogste punt en het laagste punt in de cilinder.

Wanneer de zuiger in de motor omhoog beweegt, wordt een mengel van brandstof en lucht, via de carburateur, in het krukashuis van de motor gezogen.

Op hetzelfde moment comprimeert de bovenkant van de zuiger, de in de cilinder aanwezige brandstof. Hoe verder de brandstof in de cilinder gecomprimeerd wordt, hoe dichter het punt nadert dat de brandstof door de druk, maar ook door een hittebron in cilinder, het punt van ontploffing ofwel ontbranding bereikt.

De brandstof zal in de cilinder beginnen te ontbranden, net voor de zuiger het hoogste punt in de cilinder bereikt, en dus de brandstof zover mogelijk gecomprimeerd is.

De kracht die bij het ontbranden van de brandstof, in dit geval de nitro, vrijkomt drukt de zuiger met grote kracht naar beneden. Hoe groter de kracht is die ontstaat bij het ontbranden van de brandstof, hoe meer vermogen die nitro motor zal leveren.

Bij het naar beneden gedrukt worden van de zuiger, opent de zuiger eerst de uitlaatpoort in de cilinderwand, waardoor de verbande gassen de cilinder kunnen verlaten. Vervolgens zal de zuiger de inlaatpoort openen. Daardoor kan de cilinder wederom gevuld worden met verse brandstof.

Omdat de zuiger op dat moment nog steeds naar beneden aan het bewegen is, verkleint deze de inhoud van het krukashuis, waardoor de brandstof als het ware de cilinder ingepompt wordt. En uitlaatgas de cilinder uitgedrukt wordt.

Nadat de zuiger het onderste punt in de cilinder heeft bereikt, zal de zuiger vanzelfsprekend weer omhoog bewegen, waarmee de verse hoeveelheid brandstof in de cilinder wederom gecomprimeerd wordt en tot ontbranding gebracht zal worden, terwijl de zuiger tegelijkertijd wederom een vers mengsel van brandstof en lucht het krukashuis inzuigt.

Wat doet de gloeiplug?

We hebben gezegd dat voor ontbranding van brandstof in de nitro motor compressie van de brandstof nodig is en een hittebron. De hittebron in een nitro motor is de gloeiplug. Tenminste als de gloeiplug inderdaad gloeit en blijft gloeien.

Om de gloeiplug te laten gloeien heb je een gloeiplug stekker ofwel een gloeiplug starter nodig. Die je op de gloeiplug van je nitro motor aanbrengt, als je je nitro auto gaat starten.

Zodra de motor eenmaal loopt, en een beetje warm begint te worden, zal de gloeiplug door de hitte in de motor zelf blijven gloeien. En daarmee de hittebron blijven vormen die nodig is om de nitro te ontbranden.

Wat doet de carburateur?

De carburateur is het onderdeel op de nitro motor dat ervoor zorgt dat brandstof en lucht in de juiste verhoudingen en hoeveelheden in de motor terechtkomen. In de carburateur bevindt zich een gasschuif of een gasklep, die exact de hoeveelheid brandstof regelt die in de cilinder terecht zal komen. De gasschuif of gasklep in de carburateur is wat jij bedient met de gashandel op je zender.

Het mengel van lucht en brandstof regel je met de verschillende stelschroeven op de carburateur. Een juiste afstelling van de carburateur is noodzakelijk om de motor naar behoren te laten lopen

De functie van brandstoftank en brandstofleidingen

Wanneer je de brandstoftank en de brandstofleidingen op een nitro RC auto goed bekijkt, dan zie je dat er niet alleen een brandstofleiding loopt van de brandstoftank naar de carburateur. Maar tevens een brandstofslang van de uitlaat naar de vulopening op de brandstoftank.

Op deze manier ontstaat er een druksysteem, waardoor de nitro niet alleen makkelijker in de motor stroomt, maar tevens niet per ongeluk de motor uitgeperst wordt op het moment dat een verse hoeveelheid brandstof door de zuiger de cilinder ingedrukt wordt.

Je ziet dat er zich nogal wat afspeelt in en rondom de nitro motor van je RC auto. Wanneer iets niet optimaal functioneren kan, bijvoorbeeld door vuil of een lek of door een verkeerde afstelling van de carburateur, dan zal dit minimaal al snel leiden tot het minder presteren van de nitro motor. Maar meer waarschijnlijker: tot het niet starten van de nitro motor.

Houd de werking van de nitro RC motor op je RC auto daarom altijd goed in de gaten en pleeg op tijd onderhoud.