Welke gloeiplug heb ik nodig voor mijn nitro motor?

Een klein, maar heel belangrijk onderdeel van de nitro motor in je RC auto is de gloeiplug. De gloeiplug heet een gloeiplug omdat deze voorzien is van een gloeispiraal die zoveel hitte produceert bovenin de motor, dat de brandstof in de motor kan ontbranden.

En hoe krachtiger de brandstof bovenin de motor ontbrandt, hoe meer vermogen de motor levert, en dus hoe harder je gaat. Echter, wanneer dit kleine onderdeeltje dat gloeiplug heet er de brui aan geeft, dan doet een motor helemaal niets meer. Zelfs niet starten.

Hoe werkt een gloeiplug?

Als je een gloeiplug bekijkt, dan heeft deze in de verte wel wat weg van een bougie die je in een normale auto vindt. Maar waar een bougie zorgt voor een vonk waardoor brandstof tot ontbranding komt, vormt de gloeiplug een constante hittebron in de nitro motor.

Een hittebron die je opwarmt door de gloeiplug starter op de gloeiplug te houden bij het starten van de nitro motor. En die in stand gehouden wordt door het constante comprimeren en tot ontbranding brengen van brandstof in de motor.

Iedere gloeiplug heeft een bepaald temperatuurbereik waarbinnen de gloeispiraal in de gloeiplug juist goed blijft gloeien, zonder kapot te gaan aan een te hoge temperatuur.

Wat het temperatuurbereik precies is van een bepaalde gloeiplug, hangt af van de dikte van de draad waarvan de gloeispiraal in de plug gemaakt is.

Door welke gloeiplug moet ik de huidige gloeiplug vervangen?

Dat betekent dat je de gloeiplug die nu in je motor zit, niet zomaar door iedere willekeurige gloeiplug kunt vervangen als deze kapot is. Door welke gloeiplug jij jouw huidige gloeiplug moet vervangen, hangt hoofdzakelijk af van:

  1. De cilinderinhoud van je nitro motor.
  2. Het percentage nitro dat je gebruikt in je brandstof.

Voor het gemak pakken we als voorbeeld even een schaal 1:8 nitro offroad buggy. Een dergelijke RC auto is voorzien van een 3,5 cc nitro motor. Tevens houden we voor het gemak even de nummering aan die door gloeiplugfabrikant Rossi gebruikt wordt om het temperatuurbereik van de gloeiplug aan te geven. Omdat Rossi een zeer gangbare gloeiplug is.

Wanneer je met deze offroad buggy geen officiële wedstrijden rijdt, wil je gewoon een brandstof waar de nitro motor van deze RC auto goed en betrouwbaar op loopt. Om dat te bereiken heb je een goede kwaliteit brandstof nodig, met een percentage nitro van tussen de 16% en de 20%.

Op basis van deze gegevens zou je een Rossi gloeiplug nummer 3 nodig hebben voor deze RC auto.

Voor een 2,5 cc motor, zou je bij het gebruik van brandstof met een nitro percentage tussen de 16% en de 20%, overigens een Rossi gloeiplug nummer 2 nodig hebben.

In vaktermen wordt dan gezegd dat je voor een nitro motor met een cilinderinhoud van 2,5 cc een warmere gloeiplug nodig hebt dan voor een nitro motor met een cilinderinhoud van 3,5 cc. Dus gloeiplug nummer 2 is een warmere gloeiplug dan gloeiplug nummer 3. Dit komt doordat in gloeiplug nummer3 de draad waarmee de gloeispiraal is gemaakt dikker is.

Experimenteren met gloeipluggen voor extra vermogen.

Echter, wanneer je met RC auto's racet, ben je altijd op zoek naar net dat beetje extra vermogen en topsnelheid die helpen om je tegenstander te verslaan. Om de reden wordt er dan ook nog wel eens met wat geëxperimenteerd met onder andere warmere of koudere gloeipluggen dan wat standaard aanbevolen wordt.

Omdat je door het toepassen van een koudere of warmere gloeiplug als het ware het moment van ontbranden van de brandstof kunt verleggen naar iets eerder of iets later.

Het meest optimaal voor een twee takt motor is, wanneer de brandstof in de motor begint met ontbranden, juist voordat de zuiger het bovenste punt in de cilinder bereikt en weer naar beneden gaat bewegen.

Omdat dan de brandstof volledig tot ontbranding komt, op het moment dat de zuiger naar beneden gaat bewegen. Waardoor er maximale druk op de zuiger gezet wordt tijdens deze neergaande beweging. En hoe krachtiger deze neergaande beweging, hoe meer vermogen de motor levert. En dus hoe harder jouw RC auto zal gaan.

Door het toepassen van een warmere gloeiplug zou je dus het tijdstip van ontbranding van de brandstof dus iets kunnen vervroegen. En door het toepassen van een wat koudere gloeiplug zou je het tijdstip van ontbranding iets kunnen verlaten.

Leuk om te weten en om wellicht eens wat mee te experimenteren. Voor de betrouwbaarheid en de levensduur van je RC nitro motor, doe je er echter verstandig aan gewoon de gloeiplug te gebruiken die hoort bij de motor die je hebt in combinatie met de brandstof die je gebruikt.