Zelf een RC auto bouwen

De perfecte schokdempers voor je RC auto bouwen

Vaak onderschatte onderdelen aan een RC auto die van grote invloed zijn op de wegligging, zijn de schokdempers. RC auto's zijn doorgaans voorzien van oliegevulde dempers. Een type schokdemper dat een prima rijdende RC auto kan opleveren, mits aandacht is besteed aan het bouwen ervan.

Schokdempers hebben als doel snelle bewegingen van de wielophanging te weerstaan, dan wel te vertragen. Hierdoor blijven de wielen altijd contact houden met de grond en maakt de auto geen vreemde bewegingen die moeilijk te controleren zijn.

Wees nauwkeurig bij het bouwen van dempers voor je RC auto

Hoe goed of hoe slecht je auto rijdt hangt dan ook voor een belangrijk deel af van de dempers op je RC auto. Niet alleen dienen de dempers voorzien te zijn van de juiste olie, de juiste zuiger en de juiste veer. Maar minstens net zo belangrijk is dat alle dempers precies dezelfde lengte hebben en op de juiste wijze met schokdemperolie gevuld zijn.

Schokdempers bouwen voor je RC auto is een nauwkeurig klusje waar je ook weer even rustig de tijd voor moet nemen. Perfecte schokdempers bouw je als volgt, waarbij de Tamiya CVA Mini Shock Units (53619) voor de Tamiya TT-01 als voorbeeld genomen worden:

  1. Zorg dat zowel je werkplek als de onderdelen van de dempers goed schoon zijn.
  2. Monteer eerst het juiste zuigertje, 1, 2, of 3 gaatjes, op het zuigerstangetje. Als je de schokbrekers nieuw bouwt, gebruik dan om te beginnen het zuigertje met 2 gaatjes en zorg ervoor dat de bramen die achterblijven na het uitknippen uit het onderdelenrek echt volledig verwijderd zijn.
  3. Smeer de rode O-ringen goed in met demperolie en plaats ze in de demper. Monteer vervolgens het afdekplaatje voor de O-ringen.
  4. Schuif de afstandbusjes over het zuigerstangetje en laat vervolgens het zuigerstangetje in de demper zakken. Let daarbij op dat je het zuigerstangetje voorzichtig door de O-ringen naar buiten duwt. Wanneer dit te ruw gebeurt, beschadig je de O-ringen en zal de demper gaan lekken.
  5. Controleer of het zuigerstangetje en het zuigertje soepel in de schokbreker op en neer bewegen. Wanneer dit niet het geval is, onderzoek dan eerst hoe het komt en los het probleem op voor je verder bouwt.
  6. Schroef het onderste bevestigingspunt van de demper op het zuigerstangetje. Wikkel een doekje of een stukje rubber om het zuigerstangetje en houdt het stangetje vast met een tangetje. Dit om te voorkomen dat het stangetje meedraait bij het monteren van het bevestigingspunt. Met het doekje of het stukje rubber voorkom je dat de tang het zuigerstangetje beschadigt. Meet nu de afstand tussen de onderkant van de demper en de bovenkant van het bevestigingspunt en maak de rest van de dempers op precies dezelfde maat.
  7. De dempers zijn nu klaar om gevuld te worden met demperolie. Houd de demper rechtop en schenk de demperolie rustig in de demper tot de olie zowat over de rand van de demper loopt. Beweeg nu de zuigerstang zover omhoog dat de zuiger net niet uit de olie komt. Beweeg zuigerstang vervolgens weer naar beneden. Bij het naar beneden bewegen zal de lucht onder de zuiger door de gaatjes in de zuiger naar boven geperst worden en zal daarmee plaats maken voor de demperolie.
  8. Vul de olie wederom bij tot de rand van de demper. Beweeg vervolgens de zuigerstang rustig op en neer en draai de zuigerstang soms, waarbij de zuiger wederom net niet boven de olie uitkomt, totdat alle luchtbellen uit de olie verdwenen zijn. Wanneer er veel kleine luchtbelletjes in de olie zitten, zet de demper dan even neer in een wasknijper en laat de demper even met rust. De luchtbellen zullen vanzelf naar boven komen en verdwijnen. Wat grote luchtbellen kun je helpen naar boven te komen door met je nagel rustig tegen de zijkant van de demper te tikken.
  9. Zodra alle luchtbellen uit de olie verdwenen zijn is het tijd de demper af te dichten met de groene olie seal. Een goede werking van de demper valt of staat met het op de juiste manier plaatsen van de olie seal op de demper. Doe dit dan ook nauwkeurig. Houdt de zuigerstang in de onderste stand en plaats de seal onder een hoek op de demper waarbij de rand van de seal voor een klein deel rust op de rand van de demper. Druk vervolgens rustig de seal volledig op de rand van de demper. De overtollige olie zal tijdens het plaatsen van de olie seal over de rand van de demper lopen. Door de seal op deze manier te plaatsen dwing je de overtollige olie als het ware op één plek de demper te verlaten. Hetgeen het juist werken van de demper bevordert.
  10. Schroef vervolgens voorzichtig de deksel op de demper en draai 'm vast waarbij je de zuigerstang nog steeds in de onderste stand houdt.

De demper is nu klaar. Wanneer je nu de zuigerstang naar binnen drukt en je laat 'm vervolgens los, dan zul je zien dat de zuigerstang vanzelf weer een naar buiten komt. Dit wordt de rebound van de demper genoemd. Bij voorkeur moet rebound van alle dempers op de auto gelijk zijn.

Hier kun je een beetje mee sjoemelen door er op zijn minst voor te zorgen dat de rebound gelijk is voor beide voordempers, dan wel beide achterdempers. Met andere woorden: Links en rechts moeten de dempers altijd precies gelijk zijn. Tussen de dempers voor en achter mag wel een klein verschil zitten. Belangrijk is vooral dat de zuigerstang betrekkelijk langzaam en soepel uit de demper naar buiten komt.

Mocht de zuigerstang te snel naar buiten komen en de verschillen in rebound tussen de dempers erg groot zijn, dan kun je dat als volgt oplossen:

  1. Schroef de deksel van de demper twee slagen los en duw vervolgens de zuigerstang omhoog in de demper.
  2. Dit zorgt ervoor dat er nog wat meer olie uit de demper lekt. Houdt de zuigerstang in de demper gedrukt en draai de deksel weer goed vast.

De rebound van de demper zou nu in orde moeten zijn. Overigens kun je deze procedure herhalen tot je tevreden bent.

Door de tijd te nemen voor het bouwen van schokdempers voor je RC auto zul je beloond worden met een radiografisch bestuurbare auto die een goede, voorspelbare en betrouwbare wegligging heeft. En daar kun je uiteindelijk wedstrijden mee winnen.