Hoe je bij een radiografisch bestuurbare auto kopen de juiste keuze maakt
Een radiografisch bestuurbare auto kopen kun je in een oogwenk gedaan hebben. Maar heb je dan wel wat de bedoeling was? Want op afstand bestuurbare auto's heb je in vele soorten en maten. Van speelgoed tot een serieuze hobby modelauto.
Waar ben je naar op zoek in een radiografische auto? Wil je bijvoorbeeld vooral niet teveel rompslomp en direct kunnen rijden, of wil je juist zelf een radiografisch bestuurbare auto bouwen?
Speelgoed of serieuze hobby
De eerste tweedeling die je kan maken op het gebied van op afstand bestuurbare auto's is: Een speelgoedauto of een serieuze hobby modelauto.
Speelgoed
Speelgoed koop je in winkels die op geen enkele manier voor modelbouwwinkel door kunnen gaan. Een speelgoed radiografisch bestuurbare auto herken je vrijwel direct doordat de materialen die gebruikt zijn bij het vervaardigen van de auto, doorgaans hardere soorten plastic zijn.
Plastic dat relatief snel zal breken bij een serieus onzachte aanrijding met bijvoorbeeld een stoeprand of een muur.
Bovendien rijden speelgoedauto's niet erg hard en kan een beschadigd of gebroken onderdeel niet vervangen worden. Simpelweg omdat losse onderdelen voor speelgoedauto's doorgaans niet verkrijgbaar zijn.
De RC auto
Ook een serieuze hobby radiografische auto is uit kunststof vervaardigd. Maar dan wel van een taaier soort kunststof. Een kunststof dat heel wat mishandeling kan verdragen voordat het breekt.
Een serieuze hobby radiografische auto wordt ook wel een RC auto genoemd. Waarbij RC staat voor: Radio Controlled. Naast dat een RC auto veel beter bestand is tegen aanrijdingen is het belangrijkste verschil tussen een RC auto en een speelgoed radiografische auto: dat ieder onderdeel van een RC auto los verkrijgbaar is.
Hetgeen betekent dat wanneer er een onderdeel stuk gaat, verslijt of kwijtraakt tijdens het gebruik, dit onderdeel altijd vervangen kan worden. Hierdoor is een RC auto altijd weer te repareren.
Bovendien heb je bij een RC auto doorgaans de mogelijkheid om hem sneller te maken. En tevens worden je mogelijkheden geboden om de auto aan te passen aan jouw rijstijl en aan de omstandigheden waarin je de auto gebruikt.
Zo is het bij iedere RC auto bijvoorbeeld mogelijk om andere banden te monteren. Of andere veren of een snellere motor.
Dit is wat rijden en racen met een RC auto tot een serieuze hobby maakt. Een technische hobby waarin je al je technische kennis en creativiteit kunt aanwenden om jouw RC auto sneller en beter te maken. Waarbij je tevens van de mogelijkheid gebruik kan maken om jezelf te meten met andere RC auto hobbyisten. Bijvoorbeeld door deel te nemen aan wedstrijden of door lid te worden van een club met een eigen RC auto circuit.
Overigens is dat absoluut geen verplichting. Want uiteraard kun je er ook voor kiezen om vooral lekker te rijden met een radiografische auto. En 'm gewoon bij een modelbouwwinkel laten repareren als er iets aan mankeert.
Echter, wat je precies met een radiografisch bestuurbare auto wilt gaan doen en hoe je 'm wilt gaan gebruiken, bepaalt voor een groot deel wel, wat het verstandigst is om te kopen.
Nitro, benzine of toch elektro?
Bij RC auto's kun je kiezen uit 3 soorten motoren. Te weten:
- De nitro motor
- De benzine motor
- De elektromotor
De nitro RC auto
Bij de meeste liefhebbers van RC auto's spreken de nitro motor en de benzine motor echter het meest tot de verbeelding. Waarbij de meeste mensen zich toch wel het meest verbazen over het vermogen van een nitro motor.
Omdat het vermogen van een nitro motor op kan lopen tot zowat 1 pk per cc. Ter vergelijking: een BMW M5 beschikt over een 5 liter motor die 500 pk levert. Wat neerkomt op: 1pk per 10 cc.
Dat betekent dat de nitro motor in een RC auto in vergelijking 10 keer zoveel vermogen kan leveren dan de motor van een BMW M5.
Een nitro motor is dan ook zonder meer een bijzonder stukje techniek. Maar tevens ook een gevoelig stukje techniek. Want wanneer er onvoldoende aandacht wordt besteed aan de juiste afstelling van de nitro motor, dan kan dit leiden tot zienderogen slechtere prestaties van de motor en zelfs het beschadigd raken van de motor.
Een RC nitro auto is daarmee dan ook niet voor iedereen geschikt. Een nitro RC auto zal alleen iets voor jou zijn, wanneer je interesse hebt in techniek en het leuk vindt om tijd te steken in het leren van iets nieuws op het gebied van techniek.
Want niet alleen de motor van een nitro auto zal je aandacht vragen, maar tevens het onderstel en de wielophanging. Door het hoge vermogen van een nitro motor, zijn ook de snelheden die een nitro auto kan halen hoog. Hetgeen betekent dat een goede wegligging van de nitro RC auto van groot belang is. Iets dat regelmatig onderhoud aan de auto verlangt om deze goede wegligging op pijl te houden.
Ook veel nitro RC auto's worden geleverd als RTR ( Ready to Run), ofwel 'Klaar om te rijden'. Hetgeen zoveel betekent als: auto de doos halen, nitro brandstof in de tank doen en rijden maar.
En zo is het ook bijna. Belangrijker is echter, dat er ook zorg is besteed aan de afstelling van het onderstel van de auto. Zodat de auto ook voor een beginnende RC auto coureur makkelijk te rijden is. Iets wat uiteraard het snel leren rijden en onder controle hebben van een RC auto zal bevorderen.
Nitro RC auto's zijn er in schaal 1:10 en schaal 1:8. Waarbij schaal 1:10 RC auto's doorgaans voorzien zijn van een 2,5 cc nitro motor en RC auto's schaal 1:8 van een 3,5 cc nitro motor.
Tevens kun je bij nitro RC auto's een keuze maken uit on-road, ofwel circuit auto's, en off-road auto's.
Om met een on-road RC auto te kunnen rijden, dien je minimaal een behoorlijk stuk glad asfalt ter beschikking te hebben. Omdat de bodemspeling van een on-road RC auto niet al te groot is. Met een off-road RC auto kun je daarentegen overal rijden.
Een RTR nitro RC auto is al verkrijgbaar voor een bedrag van rond de 500 Euro.
De RC auto op benzine
Tevens zijn er RC auto's die op benzine rijden. Of eigenlijk mengsmering, benzine waaraan olie is toegevoegd voor de smering van de motor. Een radiografisch bestuurbare auto op benzine is meestal een RC auto schaal 1:5 of schaal 1:6, welke voorzien is van een 23 cc benzine motor. RC auto's die rijden op benzine worden ook wel 'Big Scale' of 'Large Scale' auto's genoemd.
Een RC auto die rijdt op benzine is dan ook behoorlijk grote en ook zware auto. Bovendien vormen RC auto's op benzine de duurste categorie RC auto's. De prijzen van een goede RC auto op benzine beginnen boven de 500 Euro en kunnen oplopen tot ver boven de 1000 Euro.
Ook een RC auto op benzine is doorgaans volledig aan te passen aan jouw rijstijl. En ook losse onderdelen zijn verkrijgbaar voor een RC auto op benzine. Echter, ook onderdelen van een benzine RC auto zijn in verhouding een stuk duurder dan onderdelen voor een nitro RC auto of een elektro RC auto.
Ook benzine RC auto's zijn verkrijgbaar in on-road en offroad versies.
RC auto elektro
De elektro RC auto is voorzien van een elektromotor die zijn stroom krijgt van een NiMh-accu of een LiPo-accu. Waarbij we NiMh-accu's nog vooral vinden in de goedkopere RTR RC auto's en de RC auto's voor beginners.
LiPo-accu's daarentegen vinden we vooral terug in de duurdere elektro RC auto. Ook bij bouwdoos uitvoeringen van RC auto's wordt er veelal vanuit gegaan dat een LiPo-accu gebruikt zal gaan worden.
Overigens is het wel vaak mogelijk om een RC auto die rijdt op NiMh-accu's te upgraden naar LiPo-accu's.
Iets vergelijkbaars zien we terug in de elektromotoren die bij de elektro RC auto's geleverd worden. Bij de goedkopere elektro RC auto's vind je doorgaans nog een elektromotor met koolborstels. Terwijl duurdere elektro RC auto's en wedstrijd RC auto's voorzien zijn van borstelloze elektromotoren.
Maar ook hier geldt weer dat een elektromotor met koolborstels altijd vervangen kan worden door een borstelloze elektromotor. Een borstelloze elektromotor gaat niet alleen efficiënter om met stroom, maar is doorgaans tevens sneller en vrijwel onverslijtbaar.
Bij een borstelloze elektromotor hoort ook een speciale snelheidsregelaar, die geschikt is voor die specifieke motor. Om deze reden zie je dan ook vaak elektromotor en snelheidsregelaar in één pakket aangeboden worden.
Borstelloze motoren worden meestal gebruikt in combinatie met LiPo-accu's.
Doordat elektromotoren met koolborstels en zonder koolborstels slecht door elkaar te gebruiken zijn, en dit tevens geldt voor de snelheidsregelaars en de accu's voor RC auto's, moet u de keuze wat u wilt gaan gebruiken bij uw elektro RC auto eigenlijk al maken, zodra u een radiografisch bestuurbare elektro auto gaat kopen.
Want ook niet iedere acculader die bedoeld is voor het laden van NiMh-accu's is tevens geschikt voor het laden van LiPo-accu's. Tevens kan niet iedere vaartregelaar voor motoren met koolborstels even goed overweg met LiPo-accu's. Iets wat zelfs zou kunnen leiden tot het beschadigen van de LiPo-accu's.
Echter, veel RTR elektro RC auto's zijn standaard voorzien van een motor met koolborstels en een geschikte snelheidsregelaar. Een snelheidsregelaar die doorgaans bedoeld is voor het gebruik met NiMh-accu's.
Waarmee de keuze van motor, snelheidsregelaar en accu's eigenlijk al voor je gemaakt is.
Besluit je echter om zelf een elektro RC auto te gaan bouwen, dan is het verstandig de auto direct te voorzien van borstelloze motor, snelheidsregelaar een LiPo-accu's. Omdat dat de toekomst is. En motoren met koolborstels en NiMh-accu's voor RC auto's op termijn zullen gaan verdwijnen.
Daarmee is het enige nadeel van elektro RC auto's besproken en de oplossing voorhanden.
Want zeker voor de beginnende RC auto enthousiast, die op het punt staat zijn eerste radiografisch bestuurbare auto te kopen, is een elektro RC auto de beste keus. Een elektro RC auto rijdt namelijk gegarandeerd altijd. Het enige dat je nodig hebt om te kunnen rijden is een volgeladen accu.
Iets dat met een goede lader voor RC auto accu's absoluut niet langer hoeft te duren dan ongeveer 20 minuten. Dat betekent dat wanneer je 2 accu's bij je auto hebt, je eigenlijk nooit meer hoeft te wachten totdat je accu volgeladen is. Want met een standaard elektromotor heb je doorgaans een rijtijd per accu die de 20 minuten overstijgt.
Bij een elektro RC auto hoef je jezelf dan ook alleen maar te concentreren op het leren besturen van de RC auto. Iets waar je, zeker in het begin, de handen al vol genoeg aan zult hebben.
Zodra je kan rijden, kun je jezelf gaan toeleggen op het experimenteren met verschillende afstellingen van de auto en met andere banden. En dan nog steeds ben je ervan verzekerd dat de auto in ieder geval altijd zal rijden.
Een nitro RC auto mag dan veel meer spektakel bieden dan een elektro RC auto, maar de leercurve van een nitro RC auto is ook vele malen steiler. Want je zult niet alleen een auto moeten leren besturen die standaard veel sneller is dan een elektro auto, maar tevens zul je moeten leren hoe je de nitro motor goed afstelt.
Want het afstellen van een nitro motor niet goed onder de knie hebben betekent doorgaans, dat de nitro RC auto slecht of zelfs helemaal niet wil starten.
Iets wat bij menigeen al snel zal zorgen voor verminderd plezier in de RC auto hobby.
Het verstandigst als beginnende RC auto enthousiast in dan ook: Als eerste een radiografisch bestuurbare elektro auto te kopen, daarmee te leren rijden en te leren de auto aan te passen op jouw rijstijl. En pas wanneer je meer ervaren bent op het gebied van RC auto's over te stappen op een nitro RC auto of een benzine RC auto.
Een groot voordeel van eerst leren rijden met een elektro RC auto is tevens, dat je doorgaans een veel betere rijstijl ontwikkelt. Waardoor je later sneller zult zijn met een nitro RC auto dan de RC auto racer die niet eerst elektro gereden heeft.