Snellere rondetijden rijden op een RC auto circuit
Rijden met een RC auto op een vrij stuk asfalt waar je zelf zo'n beetje kunt bepalen waar je een bocht neemt heeft iedere RC auto coureur vrij snel onder knie. De volgende stap naar het meer serieuzere werk is op een permanent modelauto circuit gaan rijden. Wanneer je daar voor de eerste keer een ronde maakt kan dat nog best eens tegen vallen. Belangrijk is in de eerste plaats het op de baan houden van de auto. Maar hoe ga je nu hard op een modelauto circuit ?
Hard kan je gaan als je een de snelste motor in je auto propt en de grootste tandwielverhouding monteert die maar in je auto past. Dan maar hopen dat je de auto op de baan weet te houden. Met deze methode wordt je direkt geconfronteerd met een probleem. Wat als je tegenstander precies hetzelfde doet. Bij hard gaan op een circuit komt iets meer kijken dan een snelle auto alleen. Je zult namelijk moeten leren hoe je op de juiste manier bochten neemt.
Een bocht juist nemen
Voor het juist nemen van bochten hoef je eigenlijk maar twee belangrijke regels te onthouden. De eerste regel is een makkelijke: "Slow in, Fast out". Vrij vertaald, op een relatief lage snelheid de bocht in, met als doel de bocht zo snel mogelijk weer te kunnen verlaten.
De tweede regel is: "Out-In-Out". Deze regel heeft iets meer uitleg nodig. Als voorbeeld nemen we een bocht naar rechts. Wanneer je vanaf een recht stuk een bocht naar rechts nadert, zorg je ervoor dat je aan de linkerkant rijdt van de denkbeeldige middellijn van dit rechte stuk. Vervolgens rem je af tot de juiste snelheid om de bocht in te gaan. Elke bocht heeft een denkbeeldig middelpunt in de binnenkant van de bocht, de apex genaamd. Om een bocht juist te nemen zorg je ervoor dat je tijdens het nemen van de bocht, de apex zo dicht mogelijk nadert. Wanneer je de apex voorbij bent zorgt je ervoor dat je de bocht weer zover mogelijk aan de linkerkant van het circuit verlaat.
Deze manier van een bocht nemen heeft tot doel, de radius van de bocht zo groot mogelijk te maken. We willen dit graag. Want hoe scherper de bocht, hoe meer snelheid het kost. Je weet dat het doel van racen is, zo hard mogelijk te gaan. Dus als iets snelheid kost proberen we daar een oplossing voor te verzinnen om dat verlies zoveel mogelijk te beperken.
Bochtencombinaties
Ook een modelauto circuit zou geen cicuit zijn als we niet regelmatig een combinatie van bochten vlak achter elkaar tegenkomen. Het is dan ook zaak het circuit goed te "lezen". Wanneer de eerste bocht van een bochtencombinatie genomen moet worden moet je voor het uitkomen al weten waar je de volgende bocht moet aansnijden om deze ook goed te kunnen nemen. Bij het nemen van een bochtencombinatie is het belangrijk te onthouden, dat je vanuit de laatste bocht zoveel mogelijk snelheid mee moet zien te nemen een recht stuk op.
Sturen en gas geven
Juist sturen is één, de juiste snelheid bepalen voor de bocht is twee. Er moet voor de bocht snelheid teruggenomen worden, maar er moet ook op tijd weer gas gegeven worden. Heel moeilijk is het niet, het is gewoon een kwestie van veel oefenen. Voorlopig is het voldoende te onthouden voor de bocht klaar te zijn met snelheid terugnemen. Bij het insturen van de bocht tot aan de apex probeer je de gashandel zo neutraal mogelijk te houden. Dit betekent dat je zoveel gas geeft dat de auto net niet in snelheid toeneemt, maar ook geen vaart mindert. Zodra je de apex voorbij bent geef je voorzichtig zoveel gas bij dat je de bocht netjes aan de buitenkant de bocht weer verlaat. Pas wanneer de auto weer rechtuit gaat geef je vol gas.
Er komt nogal wat kijken bij het juist nemen van een bocht. Maar wanneer je de regels goed toepast en netjes rijdt, zullen je rondetijden omlaag vliegen. Je kunt pas mee met de snelle mannen op een modelauto circuit, als je leert netjes hard te rijden.