Rijden met een Tamiya TT-01
Een Tamiya TT-01 is standaard uit de doos een heel gemakkelijk te rijden auto. Ook gewoon op de straat of op een stuk asfalt op een parkeerplaats doet deze RC auto het zondermeer prima.
Het is dan ook een auto die uitermate geschikt is voor iemand die kennis wil maken met de radiografisch bestuurbare auto hobby. Omdat de auto standaard over rijeigenschappen beschikt, die je in een wedstrijdauto ook graag terug zou willen zien.
De rijeigenschappen van een stock Tamiya TT-01
Voor deze test werd de Tamiya TT-01 gebruikt die ook gebruikt is voor alle andere artikelen over de Tamiya TT-01 op deze website. Deze Tamiya TT-01 is dus geen RTR (Ready To Run), maar een zelfbouwversie van deze RC auto.
Uit de doos, dus met de originele frictiedempers en veren, de meegeleverde banden zonder vulling en de standaard motor, rijdt de Tamiya TT-01 goed. Het onderstel is goed afgesteld op de standaard motor en reageert goed op het stuur, zodat bochten nauwkeurig genomen kunnen worden.
Echter, wanneer je wat te wild stuurt of gas geeft, of te veel corrigeert als de auto rechtuit rijdt, wil de achterkant makkelijk uitbreken. De Tamiya TT-01 moet, zoals het een echte raceauto betaamd, dan gecontroleerd bestuurd worden.
Dat de auto goed reageert op het stuur, zorgt ervoor dat de auto heel makkelijk en snel een bocht instuurt en de bocht ook weer met een behoorlijke snelheid kan verlaten. Waarbij goed op te merken valt dat de auto bocht in de neiging heeft tot overstuur en bocht uit de neiging heeft tot onderstuur wanneer je te woest stuurt en gas geeft.
Als beginnende rijder zal je best even moeten wennen aan het snelle reageren van de auto op stuurbewegingen. Maar het is de moeite waard om hier goed mee te leren omgaan, omdat dit het type afstelling van een RC auto is waar je uiteindelijk het snelst mee bent op een circuit en tijdens wedstrijden.
De Tamiya TT-01 verdient het door zijn weggedrag om als eerste te investeren in een goede stuurservo als je die nog niet hebt. Een geschikte stuurservo voor de Tamiya TT-01 is de Futaba S3001, die al te koop is voor rond de twintig Euro. Je zult zien dat een goede stuurservo resulteert in een veel nauwkeuriger sturende auto die beter te controleren is.
Meer rechtuit stabiliteit creëren
Ondanks de goede rijeigenschappen van de Tamiya TT-01 zou je op grote wijde banen, zoals veel buitencircuits dat zijn, toch wat meer stabiliteit in de achterkant van de auto willen.
Om dit te bereiken kan gebruik gemaakt worden van een Tamyia hop-up part voor de TT-01, Toe-in Rear Upright genaamd. Met deze hop-up part krijgen de achterwielen 2 graden toespoor, wat de auto een stuk stabieler maakt tijdens het rechtuit rijden.
Wanneer je de Toe-in rear uprights wilt monteren zul je merken dat ze niet eenvoudig in de draagarmen te schuiven zijn. Hetgeen ervoor zorgt, dat als je ze toch zo monteert, dat de wielophanging hapert bij het op en neer bewegen. Wanneer de wielophanging blijft hangen heeft dit rare reacties tijdens het rijden tot gevolg.
Dat haperen moet dan ook verholpen worden. Leg hiertoe een stukje fijn schuurpapier op een vlakke ondergrond en schuur de pasvlakken van de uprights voorzichtig af tot ze precies in de draagarmen passen en de wielophanging na montage van de uprights vrij beweegt. Let verder goed op dat je de uprights aan de juiste kant monteert. Van bovenaf gezien moeten de voorkanten van de achterwielen naar binnen wijzen.
Met rijden zul je nu merken dat de achterkant een stuk stabieler is. Maar met het nemen van scherpe bochten zul je merken dat de auto minder gewillig de bocht instuurt. Dit is op een groot circuit met wijde bochten geen probleem. Echter, wanneer je gaat rijden op een relatief klein binnencircuit met scherpe bochten, dan kun je beter de originele rear uprights weer monteren. Bewaar deze dan ook goed.