Review ECX Revenge Type N nitro buggy RTR ( Ready To Run)

Bij toeval kreeg Modelautoracen.nl een ECX Revenge Type N nitro buggy in handen. Een schaal 1/8 RC buggy met een 3,5 cc nitro motor. Een type RC auto die een grote populariteit geniet onder RC auto enthousiasten in Nederland.

Zoveel was bekend. Maar een nitro RC auto van ECX? Dat was niet bekend, nog niet. Want even zoeken op internet maakte al snel duidelijk dat ECX onderdeel is van Horizon Hobby, die tevens eigenaar is Spectrum zenders.

rtr ecx revenge n compleet met spectrum dx2e zender

Een eerste impressie van…

De zender

Geen wonder dus, dat je een Spectrum zender krijgt bij de ECX Revenge Type N. De Spectrum DX2E om precies te zijn. En dat is absoluut geen straf. Want ook deze Spectrum pistoolgreepzender ligt lekker in hand en laat zich goed bedienen. En wat verder prettig is, is dat deze 2,4 GHz zender slechts 4 AA (penlite) batterijen nodig heeft om zijn werk te kunnen doen.

Spectrum heeft een goede naam onder RC auto enthousiasten. Niet alleen het bedieningsgemak van deze zenders wordt geprezen, maar tevens het grote bereik. Iets wat zonder meer bijdraagt aan de betrouwbare en storingsvrij werking van zender en ontvanger.

De auto

Als je de ECX Revenge nader gaat bekijken, dan zie je niet alleen een robuuste en een heel behoorlijk afgewerkte RC buggy voor je staan. Maar tevens een buggy waarmee je gerust aan een wat serieuzere wedstrijd mee kan doen.

Want de ECX Revenge biedt daar voldoende afstelmogelijkheden voor. Tevens is de auto voorzien van een stalen hoofdtandwiel (spur gear). Welke het langer zal volhouden dan een kunststof hoofdtandwiel wanneer het er echt hard aan toegaat.

Maar zeker ook niet onbelangrijk is, dat voorwielophanging, achterwielophanging en middendifferentieel simpel en redelijk snel gedemonteerd kunnen worden.

de ecx nitro buggy laat zich makkelijk demonteren

Iets wat niet alleen handig is tijdens het onderhoud. Maar tevens wanneer je andere olie in de differentiëlen wilt doen. Een besluit dat je zou kunnen nemen om zo je RC buggy beter af te stellen op de ondergrond waarop je rijdt, de omstandigheden, het circuit en je rijstijl.

Verder wordt er een kunststof gebruikt, voor onder andere de wielophanging, die zowel stevig als ook taai is. Waardoor de auto wel een stootje kan verdagen. Ook wanneer de auto onverhoopt eens op zijn dak landt.

Een enorm pluspunt is verder dat de stuurservo waterdicht is en goed tegen zijn zware taak is opgewassen. En dat alle elektronica netjes in waterdichte boxjes opgeborgen zit. Hetgeen betekent dat ook wat nattigheid je er niet van hoeft te weerhouden om een lekker stukje te gaan sturen met de ECX Revenge Nitro.

De motor

De motor waarmee de ECX Revenge Type N is uitgerust, is de Dynamite Mach II Sport. Een nitro 3,5 cc blokje met trekstarter. Een motor overigens, die in Nederland niet echt een grote bekendheid geniet.

de motor van de ecx revenge n, de dynamite mach II sport

Wat onderzoek op met name internationale forums leert echter, dat de Dynamite Mach II Sport wel degelijk een schare enthousiaste gebruikers kent.

Gebruikers die met name de lange levensduur van deze nitro motor prijzen. En vinden dat het blokje zich makkelijk af laat stellen, zeer rustig stationair lopen kan, snel start en zuinig omgaat met brandstof voor een 3,5 cc nitro motor.

Allemaal dingen dus, waar je zeker ook als beginnende nitro buggy coureur enthousiast van wordt.

De eerste algemene impressie van de EXC Revenge N nitro buggy is dan ook, dat het hier een buggy betreft die ontworpen is door mensen die absoluut weten wat, zowel de beginnende nitro buggy enthousiast alsook de meer ervaren RC auto coureur, zal aanspreken.

De ECX Revenge Type N blijkt echt tegen een stootje bestand te zijn

Zoals gezegd kreeg Modelautoracen.nl deze nitro buggy bij toeval in handen. Een in een erbarmelijke staat verkerende ECX Revenge, waar best wat aan mankeerde en die zonder meer aandacht nodig had.

De auto ging dan ook volledig uit elkaar. Waarbij elk onderdeel werd schoongemaakt, werd nagekeken en werd vervangen als dat nodig was. Na een goede schoonmaakbeurt bleek dat deze ECX eigenlijk nog in een prima staat verkeerde, behalve:

Een aardig lijstje van mankementen dus. Welke overigens voornamelijk veroorzaakt werden door achterstallig onderhoud.

Een nitro buggy, zoals de ECX Revenge, levert aansprekende prestaties. Waarmee het als een serieuze racewagen in het klein gezien mag worden. En alles waar hoge prestaties van verwacht worden, vergt veel onderhoud. Dat is nu eenmaal een wet in de racerij, waar je ook niet onderuit komt wanneer je je bezighoudt met RC auto's. Zeker niet bij nitro RC auto's.

Pleeg je geen onderhoud, dan kan je nitro buggy zomaar binnen een jaar rijp zijn voor de schroothoop.

Sleutelen aan de ECX Revenge mag gerust een aangenaam tijdverdrijf genoemd worden. Omdat het gewoon lekker sleutelen is aan de Revenge Type N. Zij het met een paar kleine kanttekeningen:

  1. Zeker voor de niet al te ervaren RC auto enthousiast zal het volledig ontbreken van enige reparatiehandleiding of bouwtekening een dusdanig groot gemis zijn, dat iets repareren aan de ECX Revenge voor menigeen een behoorlijke uitdaging kan betekenen. Omdat je bij het uitvoeren van een reparatie aan de gebruikershandleiding weinig hebt.
  2. De zelfborgende moeren die onder andere in uitsparingen in de draagarmen zitten, zijn op zich slim bedacht door de ontwerper van de auto. Maar zijn een ware crime om los te krijgen wanneer ze echt serieus vastzitten.
    Omdat de moer dan meedraait in de draagarm en je er geen moersleutel op kan zetten om 'm alsnog tegen te houden. De enige manier om ze dan nog los te krijgen is: een waterpomptang pakken en daarin de draagarm vastklemmen ter hoogte van de moer, om 'm alsnog tegen te houden. Gebruik dit overigens als laatste optie, omdat je er wel de draagarm mee beschadigd.



  3. De brandstofslangen zitten iets te ruim om de aansluitnippels. Waardoor de brandstofleiding te makkelijk van de nippels kan loskomen. Een probleem dat overigens eenvoudig te verhelpen is met behulp van een paar dunne tie-wraps, ofwel kabelbinders.

Het gemis van een reparatiehandleiding of een bouwtekening is te ondervangen door, wanneer je bijvoorbeeld wat aan de wielophanging moet doen, slechts een kant te demonteren, waardoor de andere kant als voorbeeld kan dienen.

Iets wat tevens geldt voor achterkant en voorkant. Want ook deze kunnen grotendeels als montagevoorbeeld voor elkaar dienen.

Het is echter wel zo, dat de ECX Revenge dermate eenvoudig in elkaar zit, dat wanneer je iets 2 of 3 keer gedaan hebt, dit een volgende keer absoluut geen probleem meer zal zijn.

Onderdelen voor de ECX zijn zeker niet duur en eenvoudig te verkrijgen via onder andere pkracing.nl. Mits je beschikt over het juiste onderdeelnummer. De onderdeelnummers kun je vinden op de website van Horizon Hobby.

Er hoefde dan ook voor slechts 30 Euro aan onderdelen in de auto geïnvesteerd te worden, om er weer een nitro buggy van te maken, die rijdt zoals de fabrikant het bedoeld heeft.

Hiermee was tevens de zwaar beschadigde wielophanging linksvoor naar behoren gerepareerd.

Het probleem met de storing in de zender werd opgelost door de batterijen in zowel de zender alsook in de stroomvoorziening voor de ontvanger te vernieuwen.

De slecht functionerende trekstarter werd weer bruikbaar gemaakt door:

De motor die weigerde te lopen, liep weer als het spreekwoordelijke zonnetje nadat:

Na deze werkzaamheden startte motor vrijwel direct en kon met het afstellen van de nitro motor begonnen worden.

Daarmee werd het tijd om ook de wielophanging eens goed onder handen te nemen en de schokdempers na te kijken, schoon te maken en van verse olie te voorzien. En was eigenlijk niets anders dan het verhelpen van achterstallig onderhoud aan de auto.

Het te zwaar gaan van de stuurinrichting zou te wijten kunnen zijn geweest aan een verkeerde manier van monteren vanaf de fabriek. Tijdens het demonteren bleken er namelijk restanten van een borgmiddel voor schroeven op de metalen busjes van de stuurinrichting te zitten. Iets dat kan gebeuren door eerst het borgmiddel op de schroefdraad te doen, alvorens de schroef door het busje te laten glijden. Dat is niet de juiste manier, zo blijkt. Omdat daarmee de kans vergroot wordt dat het middel achterblijft op plekken waar het niet thuishoort. Zoals dan ook gebeurt is.

Na het verwijderen van het borgmiddel van de metalen busjes was ook het probleem met de stuurinrichting opgelost. En kon er proef gereden gaan worden.

De 'gerestaureerde' ECX Revenge Type N toverde vrijwel direct een blije glimlach op mijn gezicht. Want hij startte direct. En nadat ik de trimknop van het stuur op de zender slechts een beetje verdraaid had, reed te buggy mooi rechtuit en kon het warm rijden beginnen.

Na het warm rijden bleek inderdaad dat de motor zich relatief eenvoudig laat afstellen en mooi rustig stationair lopen kan. Maar dat hij daar tegenover ook flinke prestaties levert, maakt het rijden met de ECX Revenge tot een waar genot.

de ecx revenge n kan tegen een stootje en tegen water

Temeer omdat de standaard afstelling van de wielophanging, de olie in de schokdempers en differentiëlen, en de standaard veren een auto opleveren die zich zeer eenvoudig laat rijden en een zeer voorspelbaar weggedrag vertoont, zodra de limieten van de wegligging worden opgezocht.

Dit maakt de ECX Revenge Type N een nitro buggy zonder meer geschikt is voor de beginnende RC auto enthousiast.

Maar biedt de meer gevorderde RC auto coureur minstens zoveel plezier. Want deze nitro buggy van ECX biedt namelijk voldoende mogelijkheden om 'm snel aan te passen aan rijomstandigheden, persoonlijke voorkeuren en rijstijl. En dat ziet een RC auto coureur graag.