7 checks waarmee je startproblemen met je nitro auto kunt verhelpen
Rijden met een nitro RC auto is genieten van bezig zijn met een mooi stukje techniek dat tot grootse prestaties in staat is. Echter, veel minder genieten en helaas veel voorkomend zijn startproblemen met een nitro motor.
Het niet willen starten van een nitro motor kan al voortkomen uit het simpelweg verkeerd afstellen van de carburateur. Maar er is meer waardoor een nitro motor wel eens niet zou willen starten.
Daarom 7 checks die je wellicht kunnen helpen, wanneer de nitro motor van je RC auto alle dienst weigert.
Check 1 - Is je gloeiplug goed, en heb je de juiste gloeiplug
De ene gloeiplug is de andere gloeiplug niet. Zo heb je voor een 3,5 cc motor, van bijvoorbeeld een schaal 1/8 offroad nitro buggy, een andere gloeiplug nodig dan voor een schaal 1/10 on-road nitro RC auto.
En welke gloeiplug je precies nodig hebt is dan ook nog eens afhankelijk van het percentage nitro in je brandstof.
De verkeerde gloeiplug in je motor draaien, kan dan ook zomaar eens gebeurt zijn. Met als gevolg dat je nitro auto weigert te starten.
Als standaard kun je aanhouden dat je voor een 3,5 cc nitro motor een gloeiplug 3 nodig hebt (Rossi nummering) en voor een 2,5 cc nitro motor gloeiplug 2 ( Rossi nummering). Mits je het door de fabrikant aanbevolen nitro percentage voor je motor gebruikt. Voor 2,5 cc motoren is dat 16% nitro, voor 3,5 cc motoren doorgaans 20% of 25%.
Of een gloeiplug nog goed is check je door deze uit je motor te draaien en in je gloeiplug starter te duwen. En vervolgens te kijken of de spiraal in de gloeiplug direct fel oranje oplicht. Doet hij dat niet, of slechts zwakjes, dan is je gloeiplug niet goed meer of je gloeiplug starter bijna leeg.
Begin eerst met het opladen van je gloeiplug starter, als dit aan de hand is, en doe de test dan opnieuw. Vervang de gloeiplug wanneer deze na het opladen van de gloeiplug starter nog steeds niet direct fel oranje brandt.
Check 2 - Is je brandstoftank vol, met verse brandstof
De nitro brandstof die we gebruiken in onze nitro RC auto's is niet alleen een ingewikkeld goedje, maar ook nog eens een instabiel goedje. Instabiel omdat de samenstelling van de brandstof na verloop van tijd verandert door de invloed van licht en vocht, en het langzaam verdampen van de methanol uit de brandstof.
Iets wat uiteindelijk zal resulteren in het niet of slecht willen starten van je nitro motor en het tevens niet lekker willen lopen. Waarbij het ook zomaar kan gebeuren dat de auto eerst een poosje wel goed rijdt, maar dan plots ook zomaar kan afslaan.
Als je startproblemen hebt met je nitro auto, dan kan het dus ook wel eens de moeite waard zijn om een litertje verse nitro brandstof, met het door de fabrikant van je RC auto aanbevolen nitro percentage, te gaan halen bij de modelbouwwinkel. En opnieuw te proberen je nitro auto te starten met een volle tank verse brandstof.
Check 3 - Heeft de motor wel voldoende brandstof om te kunnen starten
Nitro brandstof in de brandstoftank van je RC auto is één. Voldoende brandstof in de motor om te kunnen starten is twee.
Zeker wanneer jouw RC auto is uitgerust met een trekstarter is het raadzaam, voordat je daadwerkelijk de motor gaat starten, eerst te zorgen voor voldoende brandstof in de motor.
Dit doe je, door de gasschuif van je carburateur op volgas te zetten en de uitlaat dicht te houden. Bijvoorbeeld met je duim of door even een stukje poetsdoek of keukenrol in je uitlaat te stoppen.
Als je dan vervolgens aan het trekkoord van je trekstarter trekt, dan zul je de brandstof, vanuit de tank, door de brandstofleiding naar de motor zien lopen. Wanneer je dan vervolgens nog even rustig door blijft trekken aan je trekstarter dan zul je, kort nadat je de brandstof in de carburateur hebt zien lopen, wat meer weerstand gaan voelen bij het trekken aan de trekstarter.
Dat is het moment om:
- De gloeiplug starter op de gloeiplug van je nitro motor te zetten.
- 5 seconden te wachten.
- Met korte felle halen aan het trekkoord van je trekstarter te trekken.
Wanneer je nitro motor een beetje redelijk afgesteld staat, zal de motor binnen zo'n 5 keer trekken aanslaan.
Als de motor niet aanslaat, dan zul je vanzelf voelen dat het trekken aan het trekkoord steeds makkelijker gaat. Dit betekent dat de motor zonder meer te weinig brandstof krijgt om te starten.
Draai dan eerste de hoofdsproeier wat verder open en begin vervolgens helemaal opnieuw met de startprocedure. Hetgeen betekent: eerst weer de uitlaat dichthouden en de carburateur op volgas zetten om de motor met brandstof te vullen.
Check 4 - Staan de sproeiers goed genoeg afgesteld
Om te kunnen starten hoeft een nitro motor niet perfect afgesteld te staan. Maar wel goed genoeg om te kunnen starten. Of een nitro motor goed en snel starten wil, hangt met name af van de afstelling van de opneemsproeier, ofwel de Low Speed needle.
En wanneer een nitro motor niet wil starten, dan zijn we juist vaak geneigd om net iets teveel aan de sproeiers te gaan draaien.
Als dat ook bij jou het geval is geweest, dan is de beste optie om de fabrieksinstellingen van de carburateur van jouw nitro auto er even bij te pakken, en de sproeiers terug te zetten naar de instellingen die de fabrikant opgeeft.
Samen met brandstof die het door de fabrikant aanbevolen nitro percentage heeft, zou je motor in ieder geval goed genoeg afgesteld moeten staan om te kunnen starten. Of in ieder geval binnen een kwartslag rijker of armer van hoofdsproeier en opneemsproeier.
Bekijk tijdens het terugstellen van de sproeiers ook de stationair afstelling van de stationair schroef. En stel ook deze af precies zoals de fabrikant van jouw RC auto dat aangeeft.
Want de opneemsproeier en de stationair schroef, beïnvloeden elkaar. En omdat, nogmaals, het snel en goed starten van een nitro motor voor een groot deel afhankelijk is van deze opneemsproeier ( Low Speed Needle), moet de stationair afstelling tevens perfect voor elkaar zijn.
Check 5 - Blijft de motor wel genoeg brandstof krijgen
Wanneer de carburateur onvoldoende brandstof levert aan de motor, dan zal de motor afslaan. Iets wat kan gebeuren wanneer de carburateur te arm afgesteld staat. Dit zal veelal het geval zijn wanneer de motor wel stationair lopen wil, maar afslaat zodra je gas gaat geven.
Check 6 - Doet de koppeling zijn werk wel
De koppeling van de RC auto maakt het onder andere mogelijk dat de motor stationair kan lopen als de auto stilstaat. Zou dat niet kunnen, dan wordt het starten van de RC auto een stuk lastiger. En tevens het stationair lopen van de motor zou daarmee onmogelijk zijn.
Zodra we echter gas gaan geven en het toerental van de motor oploopt, zullen de koppelingsschoenen tegen het koppelingshuis aangedrukt worden. Waardoor een vaste verbinding ontstaat tussen de aandrijving van de auto en motor. Wat tot gevolg heeft dat de auto gaat rijden.
Echter, ook een koppeling van een RC auto kan stuk gaan. Hierbij zouden de koppelingsschoenen tegen het koppelingshuis aangedrukt kunnen blijven zitten. Waardoor de motor onmogelijk kan starten en stationair kan lopen.
Heb je het gevoel dat de nitro motor van je RC auto op zich best zou willen starten maar op een één of andere manier toch niet aanslaat, dan zou een defecte koppeling daar de oorzaak van kunnen zijn.
Iets wat overigens niet alleen aan koppelingsschoenen kan liggen die vastzitten in het koppelingshuis, maar bijvoorbeeld ook door een lager in het koppelingshuis dat vastgelopen is.
Check 7 - Hoe staat het met de algehele conditie van de motor
Wanneer je alles gecontroleerd hebt en de motor nog met geen mogelijkheid wil starten, dan zou het startprobleem wel eens veroorzaakt kunnen worden door een slechte conditie van de motor zelf.
Gemiddeld zal een nitro motor tussen de 25 en de 35 liter brandstof meegaan, voordat deze gereviseerd moet worden. Een revisie bij nitro motoren betekent dat de zuiger en cilinderbus in de motor vervangen moeten worden.
Echter, bij een revisie kan het ook zomaar zijn dat tevens de drijfstang en de krukaslagers vervangen moeten worden.
Dat maakt dat revisie van een nitro motor alleen rendabel is bij serieuze wedstrijdmotoren.
Bij standaard motoren is de revisie van een motor vaak bijna net zo duur als gewoon het vervangen van de hele motor. Wat het gewoon kopen van een nieuwe motor dan ook meer voor de hand liggend maakt.
De levensduur van een motor kan rap bekort worden, wanneer we bijvoorbeeld niet al te nauwkeurig omgaan met het luchtfilter van onze RC auto. Waardoor we bijvoorbeeld zand de kans geven om de motor binnen te dringen. Zand en het metaal van de motor, dat gaat niet samen. Waardoor de motor razendsnel zal verslijten.
Maar ook vuil en zand in de brandstof of rijden met te weinig olie in de brandstof kan snel aanzienlijke schade aan de motor veroorzaken. Waardoor een motor eerder aan een revisie toe zal zijn dan gemiddeld.
Een nitro motor is aan revisie toe wanneer de motor onvoldoende compressie overheeft.
Via de 7 checks gegeven in dit artikel zou het mogelijk moeten zijn om de oorzaak van de startproblemen van je nitro motor te achterhalen. Lukt dat niet, stap dan gewoon eens een modelbouwwinkel in de buurt binnen. Omdat je daar doorgaans nog steeds de mensen vinden kan met echt verstand van zaken.