Zender, stuurservo, ontvanger en snelheidsregelaar instellen bij een electro RC auto
Hoe goed je electro RC auto zich laat rijden en besturen hangt in hoge mate af van het goed instellen van zender, stuurservo, ontvanger en snelheidsregelaar. Het is dan ook van groot belang dat je deze elektronica onderdelen goed instelt.
Het instellen ofwel inregelen van zender, stuurservo, ontvanger en elektronische snelheidsregelaar leidt nogal eens tot verwarring omdat: of de handleidingen geleverd bij deze onderdelen niet uitblinken in duidelijkheid, dan wel niet in het Nederlands worden geleverd.
Voordat je de elektronica onderdelen gaat instellen
Voordat je alle onderdelen gaat instellen en inregelen moet je er eerst voor zorgen dat je zenderaccu goed opgeladen is en dat je een accupack geladen hebt. Vervolgens zet je je zender aan en controleer je eerst of zowel de trim voor gas geven en de trim voor het sturen op nul staan.
Zodra je dat voor elkaar hebt zet je de zender weer uit en ga je de stuurservo, ontvanger en elektronische snelheidsregelaar op elkaar aansluiten. Let hierbij op het volgende:
- Sluit de onderdelen altijd aan zonder dat er stroom op staat.
- Kanaal 1 op de ontvanger is altijd voor de stuurservo en kanaal 2 is voor de elektronische vaartregelaar.
- De aansluiting op de ontvanger waar de letter B voor staat is voor het aansluiten van de stroom voor je ontvanger. Want ook je ontvanger heeft uiteraard stroom nodig om zijn werk te kunnen doen. De stroomdraad die de benodigde stroom levert aan je ontvanger zit tevens aan je snelheidsregelaar.
- Bij alles wat je aansluit op je ontvanger geldt: De zwarte draad van wijst altijd naar de buitenrand van je ontvanger.
Nadat je stuurservo, snelheidsregelaar en stroom hebt aangesloten op de ontvanger zorg je vervolgens eerst dat de auto met de wielen van de grond staat of dat de wielen zijn verwijderd. Dit om te voorkomen dat je auto er ineens vandoor gaat, zodra je zender en ontvanger aanzet. Overigens, voor het instellen van stuurservo en snelheidsregelaar hoeft de motor niet aangesloten te zijn.
Controleer vervolgens of de aan/uit schakelaar van de elektronische snelheidsregelaar op Uit/Off staat voordat je het volgeladen accupack aan gaat sluiten. Zet nadat je het accupack hebt aangesloten eerst de zender aan en schakel daarna pas de stroom op de auto in door middel van de aan/uit schakelaar van de snelheidsregelaar.
Het laten herkennen van een 2.4 GHz zender door een 2.4 GHz ontvanger
Wanneer alles nieuw is en voor de eerste keer in gebruik genomen wordt, dien je in het geval van een 2.4 GHz zender/ontvanger combinatie er eerst voor te zorgen dat je zender herkend wordt door je ontvanger.
Dit doe je doorgaans door op de ontvanger even een knopje in te drukken zodra zender en ontvanger aanstaan. Een ledje op de ontvanger zal na het indrukken van het knopje even gaan knipperen en vervolgens branden om aan te geven dat de herkenning voltooid is.
Details over de procedure van herkenning van de zender door de ontvanger vind je in de handleiding van je zender. Deze procedure hoef je maar eenmalig te doorlopen. Tenzij je van zender dan wel ontvanger wisselt. Uiteraard dien je dan de procedure te herhalen.
De middelste stand van je stuurservo bepalen
Nadat je zender is herkend door je ontvanger zal de stuurservo netjes reageren op bewegingen van stuurknuppel of stuurwiel op je zender. Wanneer de stuurknuppel of het stuurwiel op de middelste stand staat, staat je stuurservo ook op de middelste stand. Mits je er uiteraard eerst voor gezorgd hebt de stuur trim op je zender op nul staat.
De middelste stand van je stuurservo moet je weten om de servo saver, die je nodig hebt om je stuurservo aan de stuurinrichting van je auto te verbinden, op de juiste manier te monteren. Plaats de servo saver op je stuurservo, maar schroef de servo saver pas vast zodra je de stroom van je auto hebt afgehaald.
Doe je dat niet dan zul je de servo horen brommen als je de servo saver vastzet. Het laten brommen van je servo kan uiteindelijk je servo beschadigen. Dus voorkom dat zoveel mogelijk.
De elektronische snelheidsregelaar instellen
Wil een elektronische snelheidsregelaar goed kunnen werken dan moet dit stukje elektronica iets weten over je zender. Namelijk: de neutraal stand, de volgas stand en de volrem stand of achteruit stand als je vaartregelaar een achteruit rij mogelijkheid heeft.
De procedure voor het instellen van een elektronische snelheidsregelaar is niet zo heel moeilijk. Uiteraard zorg je ook hier weer dat er voldoende stroom in je zenderaccu zit en dat er een vol accupack is aangesloten op je auto. Zet vervolgens zender en auto aan.
Ook op een elektronische snelheidsregelaar zit een knopje waarmee je de regelaar kunt instellen voor je zender. Zodra je dit knop indrukt zal er een led lampje gaan branden en zal de neutraal stand van de gashendel op je zender worden bepaald.
Geef vervolgens volgas en houd dit heel even vast. Laat daarna de gashendel terugkomen in de neutraal stand. Wacht ook nu weer heel even voordat je de gashendel naar de uiterste stand voor rem of achteruit beweegt. Houd de gashendel ook nu weer even vast voordat je deze weer terug laat komen in de neutraal stand.
Geavanceerde snelheidsregelaars registreren zelf wanneer de procedure van het instellen van de zender is afgerond. Een piepje of een lampje zal aangeven dat de procedure voltooid is. Zodra de procedure voltooid is, is de vaartregelaar klaar om gebruikt te worden.
Ook hier geldt weer dat je de procedure om je zender in te stellen op je regelaar maar één keer hoeft te doen. Tenzij je een andere zender gaat gebruiken. Zodra alle onderdelen juist zijn ingesteld is je auto klaar om mee te rijden.