Zelf een RC auto bouwen

Tips bij het zelf bouwen van een Tamiya TT-01

Om uiteindelijk een goedrijdende Tamiya TT-01 te krijgen is het belangrijk dat je de bouwbeschrijving nauwkeurig volgt en elke stap in de bouwtekening volledig uitvoert voordat je met de volgende begint. Maar zorg bovenal dat je lol hebt in het bouwen van je RC auto. Maak dan ook om te beginnen ruim voldoende tijd vrij om je RC auto op je gemak te kunnen bouwen.

De tips die nu gaan volgen zullen ervoor zorgen dat jouw Tamiya TT-01 een perfect rijdende RC auto wordt. Hierbij wordt de volledige bouwtekening doorlopen tot het moment dat je een rollend chassis op je werktafel hebt staan. Ook worden waar nodig tips en aanwijzingen gegeven die het bouwen niet alleen makkelijker maken, maar vooral jouw auto net dat beetje beter laten rijden als deze straks klaar is.

Tekening 1

In tekening 1 ga je het hoofdtandwiel in de kuip van het chassis monteren. Dit gaat het makkelijkst wanneer je eerst kunststof lager RB1 en vulring GB2 over aandrijfasverbindingsstuk SB2 schuift en asje MA9 door het gaatje duwt.

Leg vervolgens het hoofdtandwiel op zijn plek in het chassis en houd deze schuin omhoog. Hiermee creëer je de ruimte om het aandrijfasverbindingsstuk door het tandwiel en op zijn plek te leiden.

Kijk vervolgens goed of asje MA9 goed in het tandwiel valt en volledig afdekt wordt door vulring GB2.

Tamiya geeft in de tekening aan vet te gebruiken op de tanden van het tandwiel. Dit is hoofdzakelijk bedoeld als geluidsreductie. Echter wees zeer spaarzaam met vet op tandwielen.

Teveel vet zorgt alleen maar voor meer weerstand in de aandrijving en trekt bovendien vuil aan. Twee kleine dotjes van het bij de bouwdoos geleverde Tamiya vet is ruim voldoende. Het verspreiden gebeurt vanzelf zodra je straks gaat rijden.

Tekening 2

In tekening 2 begin je met het monteren van plastic onderdelen. Alle plastic onderdelen vind je in de diverse onderdelenrekken.

Draai, trek of wrik de onderdelen nooit uit het rek, maar knip ze eruit. Hiermee voorkom je dat onderdelen beschadigd raken en misschien onbruikbaar worden. Verwijder vervolgens de bramen, ofwel de restanten van het onderdelenrek, van het onderdeel met een scherp hobbymes voordat je het onderdeel gaat monteren.

Wanneer je het helemaal netjes wilt doen, dan pak je een klein modelbouwvijltje en vijl je de restanten van de braam netjes weg.

Tekening 3 / 4

Bij het monteren van de motor in het chassis zul je jezelf wellicht afvragen waar het kartonnen plaatje voor dient dat je tussen de montageplaat van de motor en de motor moet leggen. Het kartonnen plaatje dient ervoor om de hitte van de motor tegen te houden. Het voorkomt dat de plastic montageplaat van de motor na verloop van tijd brosser wordt en breekt door langdurige blootgestelling aan de hitte van de motor.

In tekening 3 wordt de afstand aangegeven die het motortandwiel verwijderd moet zitten van het huis van de motor. Als je die afstand niet kunt meten, monteer dan het tandwiel losjes op de as en bouw de motor vervolgens in. Wanneer de motor erin zit, kun je vervolgens door het inbussleuteltje in het inbusboutje van het tandwiel te steken, het motortandwiel precies tegenover het hoofdtandwiel plaatsen.

Tekening 5

De zogenaamde tandwiel differentiëlen die standaard meegeleverd worden met onder andere de Tamiya TT-01 zijn zeer degelijk en je zult er voor de levensduur van de auto geen omkijken meer naar hebben. Onder normale omstandigheden zullen de diffs goed genoeg hun werk doen.

Echter voor een betere differentieelwerking op ondergronden met veel grip, zoals bijvoorbeeld tapijtbanen, is het raadzaam de diffs te vullen met dik vet voor meer differentieelwerking. Een betere oplossing in deze gevallen is te investeren in kogeldiffs als je het racen wat serieuzer neemt.

Tekening 6

Let hier goed op dat je de juiste schroeven gebruikt. De schroefjes MA2 en MA1 lijken erg op elkaar, maar de schroefjes MA1 zijn net iets langer. Verwar ze dus niet met elkaar.

Tekening 7 / 8 / 9

Verdeeld over de tekeningen 7, 8 en 9 ga je de wieldraagarmen monteren. Let hierbij op dat je alle schroeven niet volledig aandraait totdat alle onderdelen echt goed op hun plaats zitten. Pas wanneer alles goed op zijn plaats zit draai je om beurten de schroeven allemaal volledig vast.

Overigens, de draagarmen laten zich het makkelijkst monteren wanneer je het chassis plat op je werktafel legt en dan de draagarmen en de afdekplaat monteert.

Tekening 10

Het monteren van de wielophanging bij een RC auto vraagt een beetje extra aandacht. Wanneer de wielophanging namelijk ergens een beetje blijft hangen kan de auto soms ineens raar reageren op richtingsverandering. Bijvoorbeeld het nemen van een bocht. Om zoiets te voorkomen moet je na het monteren van de wielophanging altijd controleren op de wielophanging vrij beweegt.

Dit doe je door na montage de wielophanging met je vinger omhoog te tillen tot de hoogste stand en deze daarna los te laten. De wielophanging moet dan onder eigen gewicht weer naar beneden vallen in de onderste stand.

Verdraai vervolgens de aandrijfassen een klein stukje en doe weer hetzelfde. Herhaal de procedure totdat je alle standen van de aandrijfassen hebt gehad.

Wanneer de wielophanging ergens blijft hangen, moet je voordat je verder bouwt achterhalen wat de oorzaak daarvan is. Bij het Tamiya TT-01 chassis wil het haperen van de wieldraagarm nog wel eens voorkomen wanneer de bolletjes op de aandrijfassen en de asjes die door de bolletjes heen steken niet voldoende zijn ingevet.

Tekening 11

In tekening 11 ga je de stuurbollen monteren in de wieldraagarmen voor de voorkant. Kijk eerst of de gleuven in de stuurbollen goed vrij is van plastic voordat je ze monteert. Haal eventueel overtollig plastic weg met een hobbymes.

Vet de stuurbollen vervolgens lichtjes in met vet en let goed op de positie van de bol zoals deze wordt aangegeven op de bouwtekening. Namelijk met de gleuf in de bol horizontaal gericht ten opzichte van de wieldraagarm. Alleen op deze manier laat de bol zich makkelijk in de draagarm drukken. Wanneer je veel kracht moet zetten om de bol erin te krijgen doe je iets niet goed.

Tekening 19

Bij het bouwen van de voorwielophanging moet je niet alleen controleren of de wieldraagarmen vrij bewegen, maar moet je tevens controleren of de houder van de as van het voorwiel, de upright genaamd, vrij beweegt in de wieldraagarm. Ook nu weer controleer je beide kanten van de auto bij verschillende standen van de aandrijfassen en bij verschillende standen van de uprights.

Wanneer je de voorste draagarmen niet nauwkeurig in elkaar hebt gezet, zal de draagarm blijven hangen zoals ook in de onderstaande afbeelding te zien is. Draagarmen moeten absoluut vrij bewegen zonder enige hapering.

Wat helpt om snel uit te vinden waarom de wielophanging hapert is, de wielophanging uit elkaar halen en weer in elkaar zetten zonder aandrijfas. Zo kom je er direct achter of de aandrijfas het haperen veroorzaakt, of de stuurbollen. Wanneer de wieldraagarm nog steeds hapert na het verwijderen van de aandrijfas dan is het de stuurbol die waarschijnlijk het probleem veroorzaakt.

Neem alles uit elkaar en bouw het opnieuw totdat alles naar behoren werkt. Bouw vooral niet verder voordat je het probleem hebt opgelost. Wachten met oplossen maakt het probleem uiteindelijk alleen nog maar vervelender.

Zodra je tekening 22 van de bouwbeschrijving voltooid hebt, ligt er een zogenaamd rollend chassis op je werktafel. De volgende stap is: Elekrtonica inbouwen in je Tamiya TT-01.