Nitro buggy afstellen: Hoe je diffs aanpast op rijstijl en omstandigheden
Om hard te kunnen gaan met je nitro buggy is uiteraard het goed afstellen van de motor van belang. Maar tevens het afstellen van het onderstel van de auto. Een van de onderdelen waarmee je het onderstel van je nitro buggy kunt afstellen, en kunt aanpassen aan je rijstijl en de omstandigheden, zijn de 3 differentiëlen , ofwel de diffs.
De diffs van een nitro buggy stel je af met behulp van differentieelolie, die in verschillende viscositeiten te verkrijgen zijn. Waarbij een lagere viscositeit diff olie zorgt voor minder sperwerking in het differentieel en hogere een viscositeit, ofwel een dikkere olie, juist zorgt voor meer sperwerking.
Waarom een sperdifferentieel?
Het differentieel tussen de aangedreven wielen is nodig. Omdat in een bocht het buitenste wiel van een auto een langere afstand moet afleggen dan het binnenste wiel. Om een auto goed de bocht om te krijgen, moet het dan ook mogelijk gemaakt worden om, tijdens het nemen van een bocht, het buitenste wiel met een hogere snelheid te laten draaien dan het binnenste wiel.
Door een differentieel te plaatsen tussen beide aangedreven wielen wordt dit mogelijk gemaakt.
Echter, bij jouw nitro buggy, zit tussen de voorwielen en de achterwielen, ook nog eens een differentieel. Dit differentieel zorgt er met name voor dat het vermogen van de motor goed verdeeld wordt tussen voorwielen en achterwielen.
De diffs die gebruikt worden in een RC nitro buggy, de zogenaamde tandwiel diffs, kunnen heel wat mishandeling verdragen, maar hebben één nare eigenschap: en dat is dat tandwiel diffs altijd het meeste vermogen sturen via de aandrijflijn die op dat moment de minste weerstand biedt.
Dit betekent onder andere dat wanneer jij een bocht genomen hebt, en weer op het gas gaat om snelheid te maken, het gewicht van de buggy naar achteren verplaatst wordt. Daarom zie je jouw buggy aan de achterkant ook inveren als je flink optrekt.
Echter, doordat het gewicht naar achteren verplaatst wordt, zal de aandrijving naar de voorwielen minder weerstand ondervinden dan de aandrijving naar de achterwielen. En dus zal het diff het meeste motorvermogen naar de voorwielen sturen.
Maar precies dat wil je eigenlijk niet. Want bij het optrekken uit een bocht, staat er minder gewicht op de voorwielen. En dus zullen de voorwielen nog sneller gaan doorslippen wanneer er ook nog eens meer motorvermogen naar de voorwielen gestuurd wordt.
Iets vergelijkbaars krijg je tevens wanneer je een bocht neemt. Bij het nemen van een bocht, wordt het gewicht van de auto verplaatst naar de buitenkant van de bocht. Doordat het gewicht op de buitenste wielen van de buggy staat, zou je daar graag het motorvermogen naartoe willen hebben zodra je gas gaat geven. Want hoe meer gewicht er op een wiel staat, hoe meer grip dat wiel zal hebben.
Helaas echter, zullen de diffs het motorvermogen juist naar de binnenste wielen leiden. Want tenslotte is het de aandrijving van die wielen die, op het moment van het nemen van de bocht, de minste weerstand bieden. Maar ook nu weer zullen de binnenste wielen juist sneller doorslippen.
En doorslippende wielen betekent automatisch minder acceleratie vanuit een bocht. En dus een langzamere buggy. Zelfs al heb je meer dan voldoende motorvermogen aan boord.
Door nu een dikke olie in het differentieel te doen, dwingen we een differentieel als het ware, het vermogen tevens te sturen naar de wielen waar wel gewicht op staat, en die dus wel grip hebben.
Daarmee is er sprake van het sperren van het differentieel. Ofwel, het diff door middel van olie dwingen wat anders te doen dan het van nature zou doen.
Hierdoor wordt het doorslippen van de andere wielen tegengegaan. En daarmee kan de aandrijving het volle vermogen van de motor wel baas en zal dit vertaald gaan worden in maximale acceleratie van jouw nitro buggy.
Welke olie heb je wanneer nodig in je diffs?
Door de olie in de diffs van je nitro buggy is je buggy voorzien van sperdifferentiëlen. En dat is prettig, want dat maakt je buggy aanzienlijk sneller in met name het nemen van bochten.
De dikte of wel viscositeit van de diff olie wordt weergegeven in 'wt'. Waarbij de olie varieert in dikte tussen de 1000 wt en de 100.000 wt en 1000 wt de dunste olie is.
Want tenslotte zou racen met RC auto's geen racen met RC auto's zijn wanneer je een bepaalde dikte differentieelolie altijd en in alle 3 de diffs zou kunnen gebruiken.
Dat komt omdat van ieder diff van jouw nitro buggy op verschillende momenten net weer wat anders verwacht wordt. Of heeft een net iets andere taak te vervullen in de aandrijflijn van motor naar wielen.
Vandaar ook dat er in elk diff van je buggy een verschillende dikte olie zit. Waarbij we wel kunnen zeggen dat in het diff tussen de achterwielen zich dunnere olie bevindt dan in het diff tussen de voorwielen. En dat in het differentieel in het midden van de auto altijd de dikste olie zit.
Tevens kunnen we stellen dat een bepaalde combinatie van diktes van diff oliën in de 3 diffs van je nitro buggy vaak werkt, en dan ook als een soort van standaard afstelling van je diffs gezien kan worden. Deze standaard afstelling van je diffs is:
- Diff achter: 3000 wt diff olie
- Diff midden: 7000 wt diff olie
- Diff voor: 5000 wt diff olie
Deze combinaties van diktes diff oliën zorgt ervoor:
- Dat het differentieel tussen de voorwielen ervoor zorgt dat je voldoende stuur hebt. Zodat de auto gewillig een bocht aansnijdt.
- Dat het midden diff voldoende motorvermogen naar de voorwielen stuurt, maar ook naar de achterwielen. Echter ook weer niet teveel, om uitbreken van de achterkant van de buggy te voorkomen zodra er volgas wordt gegeven bij het uitkomen van de bocht.
- Dat het achter diff voldoende snelheidsverschil tussen de achterwielen toelaat, zodat de buggy zich makkelijk door bochten laat manoeuvreren.
Deze combinatie van oliën gebruik je zogezegd onder 'normale' omstandigheden. Waarbij onder normaal verstaan wordt: niet teveel, maar ook niet te weinig grip.
Echter, je zou best wel eens op een circuit terecht kunnen komen waar je juist ontzettend veel grip hebt en wat relatief vlak is. In dat geval zou het wel eens zo kunnen zijn dat dikkere olie in alle 3 je diffs ervoor zorgt dat je buggy sneller wordt op dat type circuit.
Heb je daarentegen op een bepaald circuit juist minder grip of is een circuit erg hobbeling. Dan zou juist dunnere olie in alle 3 je diffs kunnen zorgen voor betere rondetijden.
Iedere afstelling van je nitro buggy, dus ook de afstellingen van je diffs hangt tevens sterk af van persoonlijke voorkeuren en rijstijl. Daarom is het ook niet te zeggen welke dikte diff olie je wanneer moet gebruiken.
Maar juist dat is precies wat het racen met RC auto's zo geweldig leuk en spannend maakt. Dat je zelf moet ontdekken en je eigen creativiteit moet inzetten om het beste uit jezelf en je RC auto te halen.
Wel zijn er een aantal algemeenheden mee te geven die je in ieder geval alvast een goede kant opwijzen. Deze zijn:
- Makkelijker een bocht insturen - Dunnere diff olie in je voor diff, dunnere olie in je achter diff.
- Makkelijker een bocht uitsturen - Dikkere diff olie in je voor diff, dikkere olie in je achter diff.
- Makkelijker rechtuit accelereren - Dikkere olie in het midden diff.
- Makkelijker en sneller over hobbels in het circuit - Dunnere olie in het voor diff, dunnere olie in het midden diff.
Hierbij gebruik je in de verschillende diffs olie die in dikte varieert tussen:
- 1000 - 7000 voor je achter diff
- 5000 - 10000 voor je midden diff
- 3000 - 10000 voor je voor diff
Nogmaals, hoe de afstelling van jouw nitro buggy er precies zal uitzien waar het de diffs betreft, dat is een kwestie van rijstijl en persoonlijke voorkeur. Hetgeen kan betekenen dat je nog wel eens even wat tijd zult moeten stoppen in het uitproberen van verschillende diktes olie, voordat je gevonden hebt wat voor jou werkt.
Houd hierbij altijd wel in je achterhoofd dat het afstellen van een RC auto altijd zal berusten op compromissen. Dus als je een auto beter wilt laten insturen in de bochten, dan zal dit bijvoorbeeld ten koste gaan van het vermogen om snel te zijn bocht uit.
Dat maakt het dan ook tevens belangrijk dat je het circuit waar je gaat rijden goed 'leest'. En daar komt dan weer die standaard afstelling van je auto om de hoek kijken. Die ene afstelling waar je eigenlijk wel op elk circuit redelijk mee rond kunt komen. Want daar begin je uiteraard mee, wanneer je op een circuit komt waar je nog niet eerder geweest bent.
Al rijdend lees je dan vervolgens het circuit. En kom je erachter waar je het verschil zou kunnen maken om zo snel mogelijke rondes te rijden, met jouw rijstijl en binnen de mogelijkheden van jouw auto. Precies daar begint het afstellen van je nitro buggy. Om zo je concurrenten sneller af te kunnen zijn.