RC auto onderhoud: waarom het onderhouden van een RC auto belangrijk is
Een RC auto heeft veel onderhoud nodig. Slecht onderhoud betekend snelle slijtage van de onderdelen, verminderde prestaties van de modelauto en verhoogde kans op storingen. Goed onderhouden van een RC auto daarentegen garandeert een tiptop conditie ervan en blijvend rijplezier.
Het meest heeft een RC auto te lijden van vuil en zand wat tijdens het rijden wordt opgepikt, met name door de banden. Ook wanneer er binnen gereden wordt op tapijt is het zaak de modelauto na het rijden goed na te kijken op tapijtdeeltjes die het vooral gemunt hebben op de lagers en assen van motor, aandrijving en wielophanging.
De standaarduitrusting voor onderhoud van een RC auto bestaat uit:
- Kwast, tandenborstel, wattenstaafjes, doeken
- Kruiskop schroevendraaiers
- Platte schroevendraaiers
- Kniptangetjes
- Platbektangetjes
- Pincet
- Soldeerbout
- Gloeiplugsleutel (Brandstof modelauto)
- Wielmoersleutel (meestal meegeleverd bij de modelauto)
- Olie
- Vet
Het meeste vuil is eenvoudig te verwijderen met een zachte kwast, een oude tandenborstel, wattenstaafjes en een doek. Tapijtdeeltjes kunnen het beste worden verwijderd met een spel of een naald. Omdat vuil zich ophoopt in alle hoeken en gaten zal de modelauto regelmatig gedemonteerd moeten worden om de onderdelen goed schoon te maken en te controleren op gebreken. Om het ergste vuil te verwijderen na het rijden is een compressor een handig stuk gereedschap.
Na een dag rijden dienen de volgende dingen zondermeer nagekeken te worden:
- De werking van de wielophanging
- De werking van de aandrijflijn
- De werking van de differentiëlen.
- De motor
- De bedrading
- De banden en velgen
- De body
Een RC auto kan over het algemeen geheel uit elkaar genomen worden met een kruiskop schroevendraaier of een met door de fabrikant meegeleverd stuk gereedschap. Bij de modelauto wordt doorgaans een uitgebreide montagehandleiding meegeleverd die als lijdraad kan dienen bij de onderhoudswerkzaamheden.
Wielophanging controleren
Om de werking van de wielophanging te controleren dienen de wielen en de schokdempers gedemonteerd te worden. Vervolgens wordt de de wielophanging in opwaartse richting bewogen. In de hoogste stand wordt de wielophanging losgelaten. De wielophanging moet door het eigen gewicht zonder haperen terugkeren in de onderste stand. Wanneer er haperingen optreden moet de wielophanging uit elkaar worden genomen, schoongemaakt en gecontroleerd worden om het probleem op te heffen.
Aandrijflijn controleren
De aandrijflijn moet zonder noemenswaardige wrijving zijn werk doen. Wrijving gaat ten koste van de prestaties RC auto. Om de werking van de aandrijflijn te controleren wordt het motortandwiel gedemonteerd. Door de aandrijfsnaar of één van de wielen te bewegen kan ingeschat worden of de aandrijflijn soepel loopt.
Differentieel controleren
Voor een betrouwbaar bochtengedrag is in belangrijke mate het differentieel verantwoordelijk. Ook het differentieel moet dan ook regelmatig op zijn werking gecontroleerd worden. De werking van het differentieel kan gecontroleerd worden de voor -en/of achterwielen in tegengestelde richting van elkaar te verdraaien. Hierbij mag geen onregelmatige weerstand voelbaar zijn. Wanneer dit wel het geval dient het differentieel uit elkaar genomen, schoongemaakt en gecontroleerd te worden.
Brandstof motor onderhouden
Ook de motor ontkomt niet aan een onderhoudsbeurt. Een brandstofmotor en de luchtfilter dienen doorgaans alleen goed schoongemaakt te worden na het rijden en er moet wat after run olie in de motor gedruppeld worden om roestvorming in de motor tegen te gaan.
Werkzaamheden aan de elektro motor
Een elektromotor, en dan met name modified motoren, moeten na elke dag rijden uitgebreid gecontroleerd worden. De meeste aandacht gaat daarbij uit naar de koolborstels en de collector. De collector is het deel van het motoranker waar het uiteinde van de koolborstels op rusten. De collector moet koperkleurig en glad zijn. Is de collector zwart en zijn er sporen van slijtage zichtbaar dan zal de motor merkbaar slechter presteren en de auto minder lang rijden op een acculading. Wanneer dit het geval is moet de elektromotor uit elkaar gehaald worden. De collector moet schoongemaakt worden. In geval van ernstige slijtagesporen zal het anker afgedraaid of vervangen moeten worden. Na het afdraaien van een anker moet de motor altijd voorzien worden van nieuwe koolborstels
De koolborstels moeten altijd egaal van kleur zijn. Wanneer er verloop van kleur zichtbaar is naar het uiteinde van de borstels dan zijn deze verbrand en moeten ze vervangen worden. Het plaatsen van de koolborstels in de borstelhouders moet soepel gaan. Als dit niet het geval is moeten de borstelhouders worden schoongemaakt. Hou verder vet en olie ver uit de buurt van koolborstels en collector.
De bedrading van een elektro modelauto
Bij het onderhoud van een radiografisch bestuurbare auto wordt vaak de bedrading vergeten. Toch kan er ook met bedrading wel eens wat mis gaan. Zo kan het bijvoorbeeld gebeuren dat de bedrading ongemerkt over de grond heeft lopen slepen tijdens het rijden. Hierdoor kan de isolatie van de bedrading beschadigd raken, wat kortsluiting kan veroorzaken. Ook schakelaars kunnen er als gevolg van stof en vuil er de brui aan geven.
De banden
Banden verzorgen het contact met de weg. Tijdens het uitvoeren van deze taak krijgen banden het regelmatig zwaar te verduren. Na het rijden is het dan ook aan te raden banden en velgen goed op schade en slijtage te controleren.
Onderhoud aan de body
De lexan body van een RC auto kan het wat klappen verdagen voordat er scheuren zullen onstaan. Als er schade aan de body ontstaat dient dit zo snel mogelijk gerepareerd te worden. De body is niet alleen het uiterlijk, maar is tevens belangrijk voor de bescherming van elektronica en motor en de wegligging van de RC auto.